Marketingové využitie QR kódov

Autor: Miro Veselý | 28.3.2012 o 10:23 | Karma článku: 8,98 | Prečítané:  2740x

Vo svete bežná vec, u nás to asi ešte len začne. Využitie malých obrazcov, ktoré v sebe nesú digitálnu informáciu. Praktické a asi celkom ideálne práve pre internetový marketing.

QR kód (Quick Response) je digitálna informácia zašifrovaná do grafickej podoby. Dá sa snímať čítačkou podobne, ako cenovky v obchodoch... Ešte donedávna malo pomerne málo ľudí čítačku poruke. Ale v dnešnej dobe smartfónov je čítačka vlastne v každom telefóne. Stačí si stiahnuť aplikáciu zadarmo a vec je vyriešená. Od tej chvíle môžete využívať všetky výhody digitálneho spracovania dát. Aj keď u nás sa tieto tajuplné obrazce zatiaľ bežne nevidia, predpokladám, že je len otázkou času, kedy sa to zmení. V marketingovej komunikácii totiž môže QR kód priniesť pridanú hodnotu pre obidve strany.

Predstavte si, že na vizitke, alebo v inzeráte uvediete QR informáciu. Tú stačí zosnímať a v okamihu sa vo vašom telefóne môže objaviť celá vizitka s adresou, telefónom, e-mailom, webstránkou a poznámkami aké potrebujete.

Jedno svaknutie mobilom a QR kód sa vykoná.

Otvorí sa stránka...

...alebo sa načíta vizitka. Podľa toho, čo je ukryté v kóde. Rýchle, praktické a hlavne bez chýb!

Čím menej informácií v QR kóde uvediete, tým menší a jednoduchší obrazec budete mať. Ako príklad môže poslúžiť veľmi dlhá URL adresa.

Takýto zložitý QR obrazec by na inzeráte či vizitke zaberal zbytočne veľa miesta. Preto sa oplatí adresu zjednodušiť napríklad pomocou služby bitly.com, alebo goo.gl. Rovnaká adresa potom obsahuje len niekoľko málo znakov a QR kód bude kratší.

Takýto obrazec sa už aj na vizitku dá zaniesť ľahko a nebude prekážať v dizajne. Tí, čo si kladiete otázku, prečo by adresa mala byť dlhá, tak marketéra často zaujíma, aký efekt má daná forma komunikácie. Meranie výkonnosti reklamnej kampane som preberal v inom článku. Tam sa práve do adresy pridávajú parametre o tom, aká kampaň to je. Taká URL je potom dlhšia a je skrátenie je veľmi efektívne.

Vzhľadom na to, že mobily a tablety sa dnes stávajú bežnou súčasťou, oplatí sa začať QR kód pridávať ako štandardný prostriedok marketingovej komunikácie. Najmä, ak vašou cieľovou skupinou sú ľudia, ktorí kupujú najnovšie technológie a radi si skúšajú všetko nové.

Na záver tip k dizajnu

Keďže úlohou marketéra je vždy hľadať odlíšenie, asi padne otázka ako vyrobiť vlastné logo v QR kóde. Tu netreba veľa rečí, stačí pár ukážok. QR kód je navrhnutý tak, aby aj pri zakrytí 30% obrazca bol stále čitateľný. A tak mnoho firiem časť kódu prekryje nejakým grafickým prvkom.

Všetky tieto obrazce sú stále plne čitateľné. A tak stačí namiesto "chybne prečítanej oblasti" vložiť firemné logo, či symbol a máte tu odlíšenie.

Myslím si, že dať do QR kódu nejakú informáciu zrozumiteľnú aj pre človeka je dobrým nápadom.

Páči sa mi ukážka loga BBC, ktorá z obrazca robí celkom jasne rozpoznaterľný objekt.

Určite by som bol opatrný pri priveľkej tvorivosti. Potom už QR kód nebude čitateľný pre človeka - ak si čitateľ nbeuvedomí, že toto je QR kód, tak naň nenamieri fotoaparát...

Preto je lepšie nedovoliť grafikom úplne sa vyblázniť.

Osobne som skôr za také riešenie vlastného loga v QR kóde, ktoré zostane jasné a štýlovo čisté.

QR kód je teda praktická vec, ktorá vám dáva do rúk novú marketingovú príležitosť.

Na záver teda už len bleskové linky kde sa QR kód dá okamžite a zadarmo generovať:

Ak nemáte poruke mobil, obrázok s QR kódom môžete poslať aj do online služby a tam načítať. Nie je to praktické, ale ako skúška to funguje.

Nuž a aplikáciu do mobilného telefónu nájdete rýchlo. Trebárs pre Iphone alebo Android.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?