Oplatí sa pri chudnutí robiť výnimky?

Autor: Miro Veselý | 20.10.2017 o 10:19 | Karma článku: 3,02 | Prečítané:  798x

Málokto má rád príliš prísny režim. Preto niektorí autori odporúčajú voľné dni, počas ktorých sa dá zjesť čokoľvek len chcete. Lákavý názov cheating days priam zvádza najesť sa. Je to dobrý nápad?

Akosi tuším, že tento článok sa niektorým čitateľom nebude páčiť. Preto si hneď na začiatku vyjasnime pojmy.

Cheat days, čiže podvádzacie dni sa osvedčili pri nízkosacharidových diétach. Vychádzajú z princípu sacharidových vĺn. V koncepte ide o to, že počas jedného dňa (alebo niekoľkých dní) sa zámerne navýšia sacharidy. Telo si vďaka tomu vytvorí zásobu. Potom sa v strave sacharidy znova škrtnú a športovec (pretože tieto diéty sú zo športového prostredia) pár dní môže fungovať efektívne. Potom sa proces zopakuje. 

Ak držíte rôzne nízkosacharidové diéty, potom sa aj cheat days dajú považovať za súčasť programu. Zrejme viete čo robíte a ďalej tento článok čítať nemusíte. 

Pokiaľ ste sa však rozhodli schudnúť racionálnou stravou a pohybom, nepotrebujete žiadne odpúšťacie, či prežieracie dni. Podrobne som to popísal v článku Cheat day – podvádzací deň. Dôvod je ten, že pri chudnutí nie ste ani v diéte a ani netrpíte nedostatkom sacharidov. Tým pádom nejaké nasýtenie sa nedáva žiaden veľký zmysel. 

Naopak - uštedriť si výnimku z diéty sa môže stať aj problémom. 

  1. Pri racionálnej strave sa snažíme nastaviť príjem tak, aby telo dostalo čo potrebuje. Výnimka v podobe cheat dňa by potom znamenala zbytočné prejedenie sa. 
  2. Pre optimálny pocit pri chudnutí sa snažíme dosiahnuť čo najstabilnejší stav. Žiadne veľké porcie, žiadne dlhšie hladovanie. Ak telo má stále optimálny príjem bez výkyvov, zmiznú aj túžby maškrtiť. Výnimka v podobe cheatovania potom akurát rozkmitá túžbu dať si viac.
  3. Aj jednorazové prejedenie sa nevhodnou stravou môže mať neočakávané neželané dôsledky. Žlčníkové záchvaty, srdcovocievne komplikácie, koliky - jednoducho obžrať sa nie je zdravé. Nezapadá to do konceptu zdravej stravy

Myslím, že to, ako argumentácia stačí. Viem, niektorí teraz budete protestovať, že ste niekde čítali, ako taký cheat deň pomôže metabolizmu a hormonálnej situácii. Ale prečítajte si tie články dobre! To sa naozaj týka ľudí, ktorí sú v sacharidovej podvýžive. A mimochodom nejde o to obžrať sa odpadom. Cheat deň znamená zvýšiť príjem komplexných sacharidov a znížiť tuk. 

To len zažiadaní tuční si to preložili po svojom, že sa môžu nadžgať hamburgermi a tortami. 

Takže pri chudnutí odporúčam, aby ste si nedovolili žiadne výnimky. Držte sa zdravej stravy čo najpevnejšie a tak dlho, ako sa dá. 

Jasné, tu a tam výnimka príde! Ak si občas dáte niečo menej vhodné, tak jedno jedlo je určite lepšie, ako celý deň jesť nevhodnú stravu. Ak už máte zjesť jedno jedlo - napríklad v nedeľu u rodičov zjete čo položia na tanier - tak to je určite v poriadku. Samozrejme, vo vašom záujme bude, aby to nebolo príliš mastné. Pretože aj po jednom nevhodnom jedle sa môžu ozvať ťažkosti s trávením. 

V tomto ale univerzálne rady neexistujú.

  • Niekto si môže dať raz za týždeň výnimku a bude spokojný. Celý týždeň sa bude tešiť, že mal a zas bude mať dobrotu. 
  • Iný keď si dá raz za týždeň výnimku tak bude týždeň trpieť, pretože tak strašne rád by si dal ešte niečo, že to proste bude zbytočná záťaž. 

Každý človek je iný. Vyskúšajte si, či dokážete zvládať výnimky a zariaďte sa podľa toho.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Nežná revolúcia

Nežná revolúcia 30 rokov po: O demokraciu môžeme prísť zvnútra

Prežila krajina posledných 30 rokov bez ujmy na demokracii?

Dobré ráno

Špeciálny podcast: Sloboda, to je život bez kompromisov

Rozhovor so šéfredaktorkou SME k 30. výročiu Nežnej revolúcie.

Cesta do hlbín českej duše. Päť kníh, ktoré by mali Slováci čítať

Sú medzi nimi experimenty aj látka na veľkofilm.


Už ste čítali?