Koľko stojí písanie textu na zakázku u copywritera?

Autor: Miro Veselý | 13.11.2017 o 10:50 | (upravené 13.11.2017 o 11:45) Karma článku: 2,03 | Prečítané:  469x

Pri prezeraní firemných webov sa často stretávame s mizerným textom. Kvalitný text často chýba a namiesto neho je na weboch slovná výplň. Zlé zadanie + zlý autor textu = problém.

Tento článok sa netýka tých, čo viete aspoň trocha písať. Tam je jasné, že si napíšete zhruba to, čo potrebujete. Kvalitu riešite sami. Kopu tipov o písaní som už na tomto blogu preberal v rubrike o písaní blogov a prípadne si môžete pozrieť článok o tom, koľko stojí napísať stranu textu. V ňom sa zaoberám tým, že práca copywritera nie je len o zhromaždení húfiku písmeniek do košiara zvaného normostana. Prípadne pre tých, čo sa chcete živiť písaním textov článok o problémoch tejto práce a na čo všetko je dobré myslieť, keď si budete nastavovať cenu. 

Aké vlastnosti by mal splniť text určený na firemný web?

  • Nemal by pôsobiť, ako reklama, alebo chvastanie sa.
  • Je dobré, ak z neho cítiť zdravé sebavedomie a kompetenciu. 
  • Mal by byť síce odborne presný, ale veľmi dobre zrozumiteľný aj pre nezúčastneného návštevníka. 
  • Musí sa dobre a ľahko čítať. Chce to tvrdú stručnosť. Pritom ale dostatočnú skúsenosť aby v čo najkratšom texte zaznelo to podstatné. 
  • Mal by byť spracovateľný aj s ohľadom na strojové čítanie vyhľadávačov - aby "robot" pochopil, o čom to je. Aj keď vyhľadávače už sú v tomto dobré, stále im ešte treba trocha pomôcť. 

Takýchto bodov by sa z rukáva dalo vysypať viac. Čo to v praxi znamená? Že copywriter, ktorý má pre vás napísať text tomu musí venovať oveľa viac času, než minie písaním.

Neraz sa ľudia pýtajú, koľko vlastne stojí napísať jednu normostranu textu. Odpoveď je skľučujúca. Môže to byť nečakane drahé.

  • Ak má pre vás autor vymyslieť všetko - od konceptu, marketingu až po obsah, potom bude výstup veľmi drahý. 
  • Písať na "výkon", čiže na počet slov alebo strán sa dá v oblastiach, o ktorých už autor niečo vie. Napríklad písanie ľahších článkov na blog, či do magazínu.

Ostatne - je tu jednoduchý príklad. Ak chcete vymyslieť firemný slogan, zaberie vám to aj niekoľko dní práce a výsledkom bude niekoľko málo slov. Pri texte teda nie je celkom možné riadiť sa objemom výsledku.

Ak si najmete copywritera, ktorý bude pre vás písať o vašej firme a biznise, zaberie to dosť času. Zo skúsenosti platí táto schéma.

  1. Niekoľko hodín treba preberať s klientom podrobnosti. Často aj marketingové zámery, tie zákazníci nemávajú doriešené. Zvyčajne ani nemajú presnú predstavu, čo dať na web a ako to vlastne môže fungovať.
  2. Ďalšie hodiny padnú na doštudovanie témy. Ak napríklad firma dodáva plastové okná, copywriter sa musí aspoň čiastočne zoznámiť s tou témou, dať si vysvetliť súvislosti.
  3. Potom sa píše samotný text. Často vznikne dvojnásobok materiálu, než treba. Niekedy ešte viac.
  4. Ďalej sa text skracuje a upravuje aby to malo švih.
  5. Potom sa navrhujú titulky a medzititulky (jedna z najdôležitejších častí práce!)
  6. Nakoniec sa odovzdáva text na schválenie - niekedy sú to len dve alebo tri normostrany textu. Pre menšie firemné prezentácie to celkom stačí, ako základ. Napríklad pre malý hotel. 

Pri takejto práci sa nedá počítať s tým, že stránka textu by stála 10 ani 50 eur. Práve tak zvyčajne vzniká zmysluplný obsah webu. Doplní sa pár realistickými fotografiami, krátkym videom. Je to síce postup náročný na prípravu, ale zvyčajne funguje. 

Ako píšu najlacnejší copywriteri?

Narýchlo. O téme nič nevedia. Otvoria si teda zo tri weby na podobnú tému a zmiešajú tri články do štvrtého. Sú platení za normostranu, alebo od počtu slov. To ich motivuje prepašovať do textu čo najviac slovnej vaty. Nasleduje text na 54 slov ktoré vám naozaj nič nepovedia. Nemusíte ich čítať - iste ste už také texty videli. 

Nie v neposlednom rade sa môžeme sústrediť ešte na jednu zásadnú vec, ktorá v tejto súvislosti nadobúda celkom nové svetlo, ktoré posúva celú problematiku do oblasti najvyšej priority. Preto sú naše dodávateľsko-odberateľské vzťahy vždy favorizované vychádzajúc z našej základej požiadavky absolútnej koncentrácie na klienta, kde ako najvyšší princíp vnímame  motto "náš zákazník náš pán".

Podobný slovný balst často vidíme na firemných weboch. Samozrejme, nie až v takto čistej forme. Tu a tam sa aj niečo povie. No taký text, kde autor napíše tretinu strany a zvyšok je podobná slovná výplň vám málokedy dopomôže k úspechu. Verejné tajomstvo totiž znie: toto ľudia nečítajú. (Dá sa to aj odmerať, sú na to nástroje...)

A ešte jeden tip, ak pre vás začína písať nový autor. Existujú služby ako je copyscape.com a v nich si vždy dajte overiť, či lacný text, ktorý vám niekto predá nie je (s)proste ukradnutý z iného webu. Za tie roky praxe sme sa s tým stretli veľmi často. Nemusíte hneď platiť takúto službu. Stačí pár viet z textu zadať do vyhľadávača. Ak je kradnutý, často takmer totožné slovné formulácie nájdete za pár sekúnd a budete vedieť, odkiaľ váš autor "čerpal". 

No a možno neskôr zistíte, že ten váš text z firemného webu prevzalo od slova do slova niekoľko vašich konkurentov. Aj také veci sa bežne stávajú.

Nakoniec tip: Hotový text na vašom firemnom webe si dajte posúdiť aspoň zopár známym. Najmä takým o ktorých viete, že sú sčítaní. Najlepšie, ak nie sú z vášho fachu. Niekedy vás môžu upozorniť na problém. Zákazníci to neurobia. Tí ak nájdu čudný text, vypnú váš web a kliknú si na konkurenta.

Nakoniec teda posledný tip: skontrolujte si svoj web. Ak vznikol dávnejšie, možno budete prekvapení. Možno sa vám texty už nebudú páčiť, alebo sú dávno neaktuálne. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

SVET

Asad necháva státisíce ľudí umierať od hladu

Vojna proti Islamskému štátu sa skončila.


Už ste čítali?