Koľko treba zjesť ak chcete schudnúť?

Autor: Miro Veselý | 15.11.2017 o 11:07 | (upravené 15.11.2017 o 11:45) Karma článku: 5,71 | Prečítané:  2122x

Jednou vetou: Oveľa viac než by ste čakali, ale menej, ako by ste možno chceli. Jedlo je totiž potrebné pre život. Nie je to nástroj vykúpenia z hriechu obžerstva.

Pred časom som o tom podrobnejšie písal v článku Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť. Tam nájdete podrobnejšie rozpísané, ako sa dá orientačne vypočítať, koľko energie človek pri chudnutí má zjesť.

Prejdime si 3 najčastejšie nedorozumenia:

Mýtus 1: Cica nežer!

Táto rada na chudnutie zvyčajne neplatí. 

  1. Veľa cíc totiž nežerie. Jedia naopak veľmi málo a nepravidelne. Aj tak priberajú. 
  2. Ubrať z jedla spravidla znamená hlad a podvýživu. Ani jedno sa nedá udržať dlhodobo. 
  3. Ak je radou myslené to, že máme jesť normálne porcie a nie veľké - potom je to platná rada. Ale málokto vie, čo to je normálna porcia jedla. A preto tuční nevedia čo robiť. 

Áno. Sú tuční, ktorí jedia viackrát denne (alebo vlastne stále). Tam by naozaj pomohlo, keby sa uspokojili s tým, že si dajú 3 krát denne NORMÁLNU porciu jedla. To je jediná situácia, kde by pravido cica nežer naozaj fungovalo. 

Ale určite viac, než polovica obéznych nejedáva nejaké mimoriadne porcie jedál. 

Mýtus 2: Šibrinkovanie s bazálnym metabolizmom

Druhý typický pokus o chudnutie je v matematike. Doba tomu nahráva. Kúpite si mobil a k nemu ešte trocha digitálneho haraburdia, hodiniek a senzorov. Potom máte POCIT, že viete všetko zmerať. 

  • Aj keby ste svoj bazálny metabolizmus poznali, nepoznáte svoj reálny výdaj a príjem.
  • Aj keby ste poznali presnú energetickú hodnotu jedla (nepoznáte) neviete, koľko  toho si telo aktuálne zoberie - to záleží na rôznych veciach.

Preto je pokus vyrátať si svoju energetickú potrebu zlým nápadom. Môžete to počítať koľko chcete, aj tak to nebude presné. Dobre popísané je to aj v článku Rastislava Teplanského: Koľko kalórií musím spáliť, keď chudnem?

Mýtus 3: Overených 5500 kJ

V obezitologickej literatúre sa to už roky objavuje. Diéty na tak nízkom príjme boli obľúbené, pretože:

  • Je to tak málo jedla, že chudnúť pritom začne každý.
  • Je to tak málo jedla, že ani cvičiť netreba a budete chradnúť. (Teda nie len chudnúť!)
  • Je to prísne a pacient má dobrý pocit že niečo pre seba robí. 
  • No a hlavne: lekári sa často stretávajú s obéznymi, ktorí potrebujú schudnúť, pretože obezita ohrozuje ich život viac, než následky drastického chudnutia.

Za posledné roky sa už z odbornej literatúry tieto diéty pomaly vytrácajú, ale ešte potrvá roky, kým sa stratia aj z našich hláv. Jednoducho u mnohých ľudí je zakorenená predstava že chudnúť treba podľa vzorca: 

Normálny príjem mínus 4000 kJ. To v preklade do Slovenčiny znamená jesť len o málo viac, ako polovicu potrebnej energie. Výsledok? Spomalený metabolizmus & starý známy jojo efekt

Jednoducho drastický škrt vo výžive sa spravidla vypomstí. 

  • Dlhodobý výraznejší nedostatok jedla škodí zdraviu. 
  • Zhoršuje psychiku a zvyšuje riziko že vás to celé prestane baviť. 
  • Spomalí metabolizmus a potom máte problém, ako ďalej.
  • Pripravuje vás o časť aktívnej telesnej hmoty (svaly, kostná hmota...)

Drastické a extrémne chudnutie má svoje opodstatnenie. Ak idete na operáciu. Ak obezita vaše zdravie priamo, alebo nepriamo ohrozuje. Potom sa pod vedením lekára krátkodobo niekedy ide až na drastické diéty s príjmom okolo 4000 kJ na deň. Pri bežnom chudnutí by to ale bol hazard.

Koľko teda treba zjesť, ak chcete schudnúť? 

Jedzte zhruba toľko, koľko by ste mali jesť podľa svojho veku, výšky, váhy. To sa dá naučiť pomerne ľahko, vyššie som už dával linky na podrobnejšie texty. 

Z normálnej porcie si môžete veľmi málo ubrať. Ale oveľa efektívnejšie by bolo porciu nechať normálnu a pridať na energetickom výdaji. Stačí hodinová prechádzka denne a to máte nejakých mínus 1000 kJ.

  • Na chudnutie to stačí. 
  • Nevyčerpáva to vôľu.
  • Je to zdravšie ako hlad.
  • Zlepší vám to kondíciu aj dýchanie.

Za pár mesiacov budete mať iné konfekčné číslo. No a hlavne - nebudete z chudnutia otrávení.

V priemere sa osvedčil príjem okolo 8000 kJ (2000 kcal) denne. U aktívnych a mladších trocha viac. Taký príjem odporúčam aj v knihe Jedálniček na chudnutie. Také množstvo jedla je trocha znížené oproti normálu a ak k tomu pridáte prechádzky, budete chudnúť zdravo.

To znamená schudnete tuk. Nie svaly a vodu. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.


Už ste čítali?