Je beh dobrý nápad na chudnutie?

Autor: Miro Veselý | 18.11.2017 o 19:05 | (upravené 18.11.2017 o 19:11) Karma článku: 5,86 | Prečítané:  2100x

Behanie je v poslednej dobe dosť rozšírená športová aktivita. Keďže sa pri nej spáli dosť kalórií, nejedného tučného môže napadnúť, aké dobré by to mohlo byť na pálenie tuku. Áno, tuk to páli. Ale môže vám to odpáliť aj kĺby.

Kto nemá selfie z maratónu, tak pomaly už ani nie je in. Najlepšie bežať so selfie tyčkou a gópročkou pustenou na plné obrátky. To je duch doby a keď si pozriete bežcov, ktorí krúžia okolo jazera ako osy okolo piva, všimne si jedno: sú štíhli. Behanie je činnosť, ktorá energiu pekne míňa. Ak potom bežec nebude príliš blázniť s nezdravou stravou, bude štíhly. 

To všetko však prestáva platiť, ak sa o beh pokúsi obézny človek. Beh nie je dobrý nápad na chudnutie! Riziká, ktoré z behania obézneho človeka vyplývajú sú príliš vážne. Neoplatí sa ich podstúpiť.

  • Obezita znamená niekedy aj o niekoľko desiatok kíl vyššiu hmotnosť, aká by pre telo bola prirodzená. Každý jeden krok behu je potom neúmerne zaťažený celý pohybový aparát. 
  • Beh je predsa len pomerne náročný šport. Nie každý pri ňom vydrží. Skôr platí, že len málokto si behanie zamiluje tak, že by s tým vydržal dlhodobo. No pri chudnutí potrebujeme práve niečo také, s čím vydržíte a nebude to až tak surový boj s vlastnou vôľou. 
  • Beh vyžaduje skúsenosti. Začiatočník dosť ťažko bude strážiť tepovú frekvenciu.
  • Beh vyžaduje dobrú techniku. Väčšina obéznych má problémy s držaním tela, veľa svalov poskracovaných a s takým telom jednoducho nie je možné správnej technike sa ani len vzdialene priblížiť. Stúpa preto riziko zranenia. 
  • Pri behu je vyššie riziko zranenia - či už z preťaženia, alebo nerovnosti terénu. Obézny človek zvyčajne nemá dobrú neuro-svalovú koordináciu a preto je riziku úrazu vystavený v podstatne vyššej miere, ako ľudia, ktorí si so športom tykajú už od detstva. 

Mylím, že tento výpočet dôvodov je celkom dostatočný. Nechcem však behanie celkom zatracovať. Naopak. Ak je vám blízke, po schudnutí sa doň môžete smelo pustiť. V takom prípade by som vám odporúčal, aby ste dodržali nasledovný postup:

  1. Na chudnutie využite chôdzu a zdravú stravu. To stačí. Chcete viac? tu je 7 cvikov, ktoré sú účinné pri chudnutí. Ale chôdza je fakt najlepšia. 
  2. Ak budete mať chuť pridať nejaké cviky, odporúčam SM Systém doktora Smíška. Ním si postupne dáte do poriadku držanie tela a vyriešite prípadné svalové nerovnováhy.
  3. Po schudnutí vďaka tomu vaše telo bude pripravené začať trénovať beh. Požiadajte dobrého trénera, aby vás naučil správnu techniku behu. 
  4. Potom behajte, avšak nepreháňajte objem záťaže. Najlepšie, ak športom za týždeň spálite tak do 12 tisíc kJ. Nie viac. Tvrdšiu záťaž si môžete dovoliť len v prípade, že vaša životospráva umožňuje primeraný relax. Dať si po celom dni v práci dve hodiny behu a potom domáce povinnosti - to dlhodobo zaváňa problémom. Telo potrebuje čas na regeneráciu.

S takýmto postupom budete pripravení pridať do svojho života aj intenzívnu športovú záťaž. 

Mimochodom, občas sa pozrite pri jazere, alebo na športoviskách, kde behávajú amatérski bežci. Nemusíte vedieť o behu vôbec nič, ale uvidíte ako zle behajú. Jeden v predklone, iná rozhadzuje rukami, ďalšej lietajú nohy do strán, akoby nimi chcela pri každom kroku nakresliť osmičku. Väčšina z bežcov pri každom kroku tvrdo padá na pätu. Hneď vidíte, ako sa otrasy prenášajú cez členky, kolená a chrbticu. Niečo zlyhá. Čím horšia technika, tým skôr.

Preto sa poučte z chýb iných, aby ste potom nekomentovali, že športom k trvalej invalidite. 

Pozrite si toto video s doktorom Smíškom, kde ukazuje súvislosti skrátených svalov s následnou chybnou technikou pri behu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.


Už ste čítali?