Obsahový marketing - skúsenosti a smerovanie

Autor: Miro Veselý | 20.11.2017 o 12:59 | Karma článku: 10,05 | Prečítané:  9694x

Obsahový marketing (content marketing) je v poslednej dobe trend. Že to funguje, vieme už dávno. Teraz je tu otázka, ako to bude fungovať v budúcnosti.

Pod pojmom obsahového marketingu sa rozumie vytvorenie obsahu, ktorý nejako nepriamo predáva. Bežne sa marketéri spoliehali na klasické marketingové nástroje (reklama, PR...). V dobe internetu však pribudol nový nástroj - obsah. Články, videá, fotky, infografika. Vďaka nemu sa firma, produkt, či služba mohli odlíšiť a zároveň sa stať zapamätateľnými. 

Obsah môže byť pre marketéra nečakane zaujímavý. Napríklad firma si založí blog a tam píše články (obsah) na tému, v ktorej ponúka aj svoje služby. Vďaka tomu na ich blog začnú časom prúdiť návštevníci, ktorých zaujíma práve tá oblasť. 

Čitatelia si prečítajú článok, niečo sa dozvedia a vytvoria si tak istý vzťah s firmou. Vzniká dôvera ("tí sa v tom zjavne vyznajú") a dôvera je veľmi dobrým štartom pre ďalší obchod.

Preto sme v minulosti často počúvali aj dávali rady, aby si firmy založili blog a tam písali články. Taký text mal časom šancu dostať sa vo výsledkoch vyhľadávania Google veľmi vysoko. Dokonca niekedy aj nečakane rýchlo. Vďaka tomu začali na firemný blog postupne prúdiť noví a noví návštevníci. Bez toho, aby bolo treba platiť za reklamu!

Toto skvelé obdobie sa však v poslednom čase dosť zmenilo. 

  1. Obsahovému marketingu sa venuje čoraz viac firiem. Konkurencia silnie a mať vlastný blog už nie je ani tak odlíšenie (ako pred pár rokmi) ako skôr povinnosť. No ak niečo robíte z povinnosti, je to vidieť. A taký blog zvyčajne nefunguje. 
  2. Ak robíte content marketing, prvotriedny text je nutnosť a základ. Písal som o tom v článku kde sa zaoberám aj problematikou dĺžky článkov. Ale kde vziať dobré texty, ak nie ste spisovateľ? Mnoho firiem si na to najme lacnejšieho autora. Výsledok: také texty nefungujú, máme to overené (na firemných weboch, ani na magazínoch). Dokonca môžu situáciu zhoršiť.
  3. Vyhľadávače upozaďujú organické výsledky vyhľadávania. Akokoľvek budete prví, natlačia pred vás ešte platenú reklamu a rôzne panely s vlastnou reklamou. To vám uberie značné percento návštevníkov a zas a znova si potom môžete v duchu opakovať citát z knihy iného žánru: "Mnohí, ktorí sú prví, budú poslední a mnohí poslední budú prví."
  4. Vyhľadávače upozaďujú zastaraný obsah. Mali by ste preto trvale písať a písať. To si môže dovoliť autor kníh a jemu podobní grafomani. Predstavte si ale malú opravovňu obuvi. Taký opravár si sám text nenapíše. Z opráv nezarobí na to, aby tak dlhodobú úlohu zadal skúsenému autorovi. 

Preto sa oblúkom vraciame do situácie, že reklama pre menšie internetové projekty môže zas na nejaký čas byť lacnejšie riešenie, ako content marketing. Iste - optimálne býva mixovať všetky dostupné formáty.

Väčšia firma na to má rozpočet a môže si to dovoliť ako investíciu - návratnosť obsahového marketingu býva v čase rozložená "na neskôr".

Menšia firma však môže urobiť lepší "kšeft", ak si najskôr postaví menší web. Odporúčam potom nasledovnú stratégiu:

  1. Minimalizujte náklady na vývoj webu. Stačí jednoduchý, malý. Sústreďte sa na to,a by obsahoval výzvu na akciu, telefón, objednávkový formulár. Nič navyše. Žiadne investície do loga, či dizajnu!
  2. Radšej sa sústreďte na podporu regionálnej profilácie firmy. Zaistite, aby vyhľadávač vedel, kde pôsobíte - pár hodín práce, ktoré sa oplatia.
  3. Investujte do reklamy - nejakých 1000 návštevníkov by ste mali zvládnuť nahnať na web za zhruba sto eur. Z toho by ste mali generovať najmenej tak 5 obchodov. Plus mínus, ale radšej plus.
  4. Ak sa vám investícia do reklamy vráti, potom je to dobrá správa. Je čas optimalizovať web aj reklamu. Ak sa investícia nevráti, niekde máte chybu a treba začať znova.

Zámerne odporúčam začať takouto relatívne minimalistickou cestou - najmä ak ste živnostník, ktorý len začína. Nemá zmysel postaviť web za niekoľko tisíc a potom zistiť, že vašu službu (napríklad kaviareň) ľudia cez internet ani nebudú hľadať. 

Nakoniec 2 tipy na záver pre začínajúcich živnostníkov 

Tip 1. V rôznych biznisoch platí rôzny čas konverzie.

Pre opravára obuvi bude čas konverzie veľmi krátky. Opätok sa odlomí, dáma si na mobile nájde najbližšiu opravovňu a ide tam. Pre lektora či kouča môže trvať aj 2 alebo 2 roky, kým nejaký pravidelný návštevník webu konečne vyplní prihlášku a zapíše sa na školenie. Myslite na to pri analýze, či vám reklama priniesla úžitok. Jednoducho v niektorých oblastiach to trvá dlho a to je normálne. 

Tip 2. Ak ste začínajúci živnostník a chcete si platiť reklamu Adwords...

Počítajte s tým, že budete musieť podať súhrnný výkaz DPH. Je to len hlásenie a formalita, ale nezabudnite na to. Účtovník vám povie ako na to. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.


Už ste čítali?