Ako vydať vlastnú knihu - príprava obsahu - 1. diel

Autor: Miro Veselý | 8.12.2017 o 12:48 | (upravené 20.12.2017 o 11:04) Karma článku: 4,21 | Prečítané:  671x

V tomto krátkom seriáli si stručne povieme, ako môžete vydať svoju vlastnú knihu. Budem konkrétny a všetko, čo napíšem som si už viackrát vyskúšal. 

Seriál bude rozložený na 6 článkov. V tom dnešnom za zamyslíme, či vôbec viete a máte vyrábať knihu.

V druhej časti si posvietime na vaše vydavateľské povinnosti a štáto-účtovno-daňové záležitosti. Tretí diel by sme už mohli spraviť sadzbu a grafiku knihy. Štvrtý diel budeme snoriť okolo tlačiarní. V piatom si posvietime na predaj a marketing a v šiestom dieliku vám dám pár tipov, kam s tými miliónmi, čo ste práve zarobili. Či je lepšie v bankovkách sa váľať, alebo kúpať. Takže zatiaľ si síce už môžete dať chladiť šampanské, ale ešte ho tak skoro asi neotvoríme. 

Vydať vlastnú knihu chce nečakane veľa ľudí. Málokto sa však dostane až k tomu, že by naozaj vznikla ako skutočná vec v tomto vesmíre. V tomto seriáli sa pokúsim o dve veci:

  1. Odradiť všetkých, ktorí by chceli, ale nechce sa im. Nie je to tak ľahké, ako to vyzerá večer pred spaním, keď snívame. 
  2. Posmeliť všetkých, ktorí chcú a sú ochotní venovať energiu do práce. Vydať knihu je oveľa ľahšie, ako sa zdá ráno, keď si sadnete k počítaču, že by ste mali začať. 

Skôr než začneme, skúsme sa dohodnúť na tom

Čo je to kniha?

V dnešnom svete sa totiž často za knihu označujú aj e-booky. Pritom práve e-book je ten problémový bod. O ňom pár slov. 

  • Normálna je kniha, ktorá vznikne v papierovej verzii a POTOM aj ako e-book. Alebo pokojne naraz, alebo v opačnom poradí. 
  • Nenormálna kniha je e-book, ktorý vznikne ako lákadlo na získavanie kontaktných údajov.

Tento seriál sa nebude zaoberať tým druhým prípadom. Asi nielen ja mám plné zuby "e-bookov" zadarmo, ktorými je v poslednej dobe zamorený internet. 

Poznáte takéto triky iste aj vy. Čo najlákavejší názov knihy. Na obrázku je hrubizná kniha v pevnej väzbe. Tak im dáte svoj e-mail. Dostanete možno 5 stranové zúfalstvo v PDF.. Ukradnuté... pardon prevzaté z nejakej internetovej stránky. A do majlu sa vám začnú valiť naliehavé obchodné ponuky. 

Takže takúto knihu naozaj nemyslím.

My budeme uvažovať o príprave normálnej knihy s kvalitným obsahom, ktorý dáva zmysel a má normálnu úroveň. Nevadí, ak by ste to nakoniec vydali len ako e-book. Ale bude to kvalitná kniha. Nie lacná vata, ktorá slúži len ako návnada.

Zámer - čo a pre koho

Na začiatku si ujasnite, aká kniha by to mala byť. Možno píšete poéziu, možno román. Alebo poviedky či odbornú knihu? To všetko je v poriadku. 

Odpovedajte si (možno si to aj napíšte) na otázky:

  • Čo chcete napísať?
  • Prečo to chcete napísať?
  • Čím sa váš text bude líšiť od iných podobných kníh?
  • Čo vaše alebo z vás dáte čitateľovi? Iný pohľad? Humor?
  • Kto by mohol vašu knihu oceniť?

S takýmito otázkami sa dostanete k hrubej predstave. Určite by ste mali mať odpoveď na každú z otázok. Konkrétnu a jednoznačnú. Kým budete kdesi v hĺbke samého seba tušiť odpoveď "neviem" tak ani nepokračujte ďalej. 

Účel 

Ďalší schodík v uvažovaní bude účel. Na rovinu: predstava mať vlastnú knihu je pekná. Je to niečo hmatateľné. Možno máte len túžbu skúsiť si to. Alebo chcete zarobiť. Alebo len niekoho potešiť. Je úplne ľahostajné aký dôvod na vydanie knihy máte. Ale pomenujte ho. Od neho sa totiž môže odvíjať veľa vecí.

  • Ak napríklad chcete vydať svoje verše pre pár kamarátov, vôbec nemusíte riešiť kopu vecí ako je pridelenie ISBN, dane, účtovanie, dizajn. Proste vytlačíte pár desiatok kusov a rozdáte ich kamarátom. 
  • Alebo knihe veríte a chcete zarobiť. Potom možno pri voľbe tlače rovno zvolíte ofset a vyšší náklad.

Účel knihy teda môže byť rôzny. Napríklad:

  • Knižný trh. Najčastejšie sa kniha asi vydáva na predaj. Poputuje na pulty kníhkupectiev a potom sa uvidí, či po nej brechne aspoň jeden pes. (Väčšinou ani veľmi nie...)
  • Rodina. Možno chcete len už spomenutých pár kusov. Pre rodinu, či ako spomienka na čas štúdia. 
  • Vizitka. Zaujímavé je aj vydať knihu, ktorú môžete používať namiesto svojej vizitky. V profesionálnej praxi, alebo pri uchádzaní sa o zamestnanie. Nie je to zvykom, takže ako nástroj na odlíšenie to môže fungovať. 
  • Reklama. Kniha môže napomôcť predaju nejakého produktu. Napríklad jeden lekár (nie na Slovensku) píše o výživových doplnkoch. Tam sa vystrašíte na smrť, že ak také doplnky nebudete užívať, zle to s vami dopadne. "Našťastie" (aká náhoda!) také doplnky sa dajú kúpiť. A predstavte si tú náhodu - autor má firmu na výrobu tých doplnkov. 

Takže kniha môže mať viacero účelov, alebo cieľov. Ujasnite si, čo chcete, aby pre vás robila. Keď bude hotová, potom budete vedieť vyhodnotiť, či splnila svoj účel. 

Vadí? Nevadí? Konkurencia.

Zastaviť vás môže aj fakt, že na trhu je dosť surová konkurencia. Ja, napríklad, píšem o chudnutí. Ale to robí aj mnoho iných vydavateľov. Takže v jednej chvíli máte na výber možno tak z 200 kníh len na tému chudnutie (slovenčina, čeština), skôr ale 500 titulov. Podobná situácia je takmer v každej oblasti knižného trhu. 

S tým nepohnete. Musíte počítať s tým, že vaša kniha musí niečím zaujať. Určite "neprevalcujete" konkurenciu. To sa stáva len málokedy. Skúsiť to môžete, ale veľmi sa netešte. 

Na druhej strane je dosť pravdepodobné, že nejaké stovky kusov asi predáte tak, či tak. Nemusí to pokryť ani náklady, ale dá sa s tým počítať. 

Neodradil som vás? Tak poďme počítať.

Koľko to je vlastne textu?

Možno chcete odhadnúť, aký objem textu vlastne musíte napísať. V praxi sa pracuje s niečím, čo sa volá normostrana. To je okolo 1800 znakov textu aj s medzerami, alebo nejakých 300 slov. Ak píšete vo Worde či inom editore, zvyčajne nájdete funkciu počet slov. Viete tak určiť, koľko strán ste už napísali.

Pri bežnej sadzbe sa dá približne počítať s tým, že jedna normostrana = jedna knižná strana. Alebo aj trocha menej ako knižná strana. 

Príklad: moja kniha Jedálniček na chudnutie má 300 strán. Je to asi 310 normostrán textu. Alebo ak to chcete na slová tak 83 tisíc slov. To už je pomerne rozsiahly text aj na čítanie, aj na prípravu.

Polovičný objem textu je na bežnú knihu dostatočný - tých 150 strán je fajn.

V ďalších príkladoch budem pracovať s tým, že vaša kniha bude mať okolo 150 strán. 

Koľko trvá to napísať

Ak viete napísať nejaké 3 strany denne, tak za nejakých 50 dní budete mať text hotový. Takže teoreticky za 2 mesiace máte rukopis a aspoň raz ho stihnete ešte po sebe prečítať a poopravovať. 

V praxi to bude určite pomalšie. 

  • Budú síce miesta, ktoré napíšete splavne a rýchlo, ale...
  • ...budú miesta, kde budete stáť na jednej vete. Overovať, niečo zisťovať...
  • ...a prídu dni, kedy sa písať nedá, pretože budete mať iné úlohy, program, či ochoriete. 

Takže nie je možné mechanicky stanoviť, koľko to potrvá. Odhadujem to na pol roka práce u skúsenejšieho pisateľa a pri ľahšej téme. Ale aj 2 roky práce ak je téma náročná.

Odhadujem, že strana textu vám zožerie najmenej jednu hodinu. Možno to napíšete oveľa rýchlejšie, ale ešte budete robiť korektúry, zo dva či tri krát to budete po sebe čítať a tak odhad, že 150 stranovú knihu robíte asi tak 150 hodín je doslova minimálny. 

Teoreticky by to teda znamenalo, že ak viete sypať text z rukáva, tak za jeden pracovný mesiac (8 hodín denne) by ste to mohli napísať. Sú takí autori. Ale pri tvorivej práci sa niekedy nedá len tak sadnúť a tvoriť. Niečo sa stane a jednoducho vám to nebude písať. 

Rátajte trojnásobok a možno budete potom príjemne prekvapení, ako dobre to ide...

Ako to napísať

Najväčšie tajomstvo písania knihy znie: Píšte denne!

Dajte si úlohu, že každý deň musíte napísať aspoň niečo. Je jedno, aký cieľ si dáte. 

  • Napísať jednu stranu denne.
  • Napísať 300 slov denne.
  • Písať aspoň jednu hodinu denne. 

Je jedno, čo z toho vám sedí. Ale musíte písať. Aj keby sa nedarilo a aj keby ste to mali hneď zmazať. Ale píšte. 

Ak zistíte, že stále písanie odkladáte, nestíhate a všetko ostatné má akosi prednosť, berte to ako fakt. Možno napísať knihu nie je nič pre vás. Nenúťte sa do toho. 

Písanie je koníček, ktorý je veľmi drahý. V závere seriálu si ukážeme, že zisk je malý a často dokonca žiadny. V takých podmienkach musí byť vašou odmenou radosť z písania. Ak vás totiž baví, budete mať z knihy radosť, aj keď na nej nezarobíte.  

No a ak chcete dobre zarobiť, potom sú aj výhodnejšie profesie, než slovenský spisovateľ.

Ako si overíte či to vôbec má nádej na úspech

No a posledná vec, ktorú som chcel v prvom dieliku ešte povedať je dosť dôležitá maličkosť. Dnes vieme aspoň zhruba odhadnúť, či má zmysel, aby ste tú knihu napísali. To pred pár rokmi neexistovalo. 

Začnite písať na internet. Napríklad na tento blog, alebo na svoj. Je jedno kam. Ale píšte. Pokojne to môžu byť texty z tej knihy, ktorú píšete. 

Sledujte reakciu čitateľov. 

  • Čítajú to? To vidíte v štatistike systému. Ak čítajú, je to znak, že viete písať pútavo. To je najčastejšie - odhadom 80% návštevníkov len číta, diskusie nikdy nečítajú.
  • Diskutujú? Diskusia vám signalizuje viacero vecí. Čitatelia s vami môžu súhlasiť, to je dobrý znak. Môžu doplniť čo píšete - ešte lepšie. A niektorí prídu prudiť. Aj trollovia sú dobrým znakom. Stojíte im za to, aby vykydli svoj hnoj aj na vašej záhradke. 
  • Píšu vám osobne? To je signál, že ste naozaj zaujali. Čitateľ si dal tú prácu, že vám píše. 

Ak vzbudíte odozvu, je nádej, že práve píšete bestseller. 

Nebojte sa toho, že ak svoj text dáte na internet, o to menej knihy by sa predalo. Papierová kniha je celkom iný svet.

  • Čitateľ, ktorému váš text na internete sedí, kúpi aj knihu. Aspoň vie, že to je kus textu z nej - nekúpi mačku vo vreci. 
  • Dlhší text sa aj tak lepšie číta z papiera, alebo kvalitnej elektronickej čítačky.

Takže toľko nadnes. Máme ujasnené, akú knihu chceme, ako dlho ju budeme písať. Viete dokonca otestovať, či máte na písanie talent a či viete zaujať oko čitateľa.

Nabudúce sa pozrieme, ako je to s vydávaním kníh.

Zoznam všetkých dielov seriálu Ako vydať knihu:

  1. Príprava obsahu
  2. Vydavateľské záležitosti
  3. Sadzba a grafika
  4. Tlač
  5. Predaj a marketing
  6. Kam s tými miliónmi
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.


Už ste čítali?