Ako vydať vlastnú knihu - predaj a marketing - 5. diel

Autor: Miro Veselý | 18.12.2017 o 18:39 | (upravené 20.12.2017 o 11:04) Karma článku: 3,02 | Prečítané:  557x

Nie je problém vyrobiť, ale predať. No a skôr, než sa nám do prasiatka začnú zbiehať jednocentovky z predaja, povedzme si, ako sa o našej novej knihe dozvie publikum. Takže téma je marketing.

Marketing má tak veľa definícií, že len ich výpočet by naplnil knihu. My preto zjednodušíme situáciu. Ja sa špecializujem na internetový marketing a preto zostaneme na ihrisku zvanom internet. Nebudeme sa zaoberať predajom na knižných pultoch. To už by bolo na blogový príspevok príliš nadlho.

Za marketing budem považovať akúkoľvek aktivitu, ktorá spôsobí záujem publika, ktorý neskôr môže smerovať k nákupu. 

V tejto chvíli by sa dalo začať písať a písať. Možností, ako uviesť knihu na trh je veľké množstvo. Nie je možné spísať ich všetky. Celkom inú stratégiu použijete pri písaní románu, alebo pri písaní odbornej knihy o netopieroch. Preto skôr napíšem určité odrazové body a zvyšok si musíte doštudovať a dokonzultovať.

Je dobré položiť si na začiatok zopár kľúčových otázok a tie vás potom budú smerovať ďalej. 

Tieto otázky by ste mali mať jasné skôr, než začnete písať knihu. 

Príklad z praxe ako sa to robiť nemá: Dosť dávno som vydal knihu receptov, ktoré som varieval so svojím papagájom ešte kým som bol tučný. Na webe to malo celkom úspech. Recepty na kapustnicu, parené buchty, vtáčie mlieko, či výborné knedle stále nájdete na webe dobre-jedlo.sk. Vyrobil som teda knihu, ktorá sa tvárila ako kuchárska kniha. A to bola tá chyba! Nebolo jasné, že to je v prvom rade humor. V obchodoch bola medzi inými kuchárskymi knihami. Ktorá kuchárka však chce variť z knihy, po ktorej lezú mravce (aj keď len nafotené) a jedlo nehygienicky ochutnáva papagáj? Neskoro. Kniha sa predávala zle a pomaly. Mal som už v názve jasne určiť, že kniha je určená na zábavu. Správne by patrila do iných regálov. Nespravte podobnú chybu...

Pre koho je kniha určená a kde ho nájdete?

Podľa toho, kto by mohol byť vašim budúcim čitateľom môžete smerovať marketing. Ak bude kniha o politike, asi uspejete s jej propagáciou na SME či iných weboch. Naopak odbornú knihu asi bude výhodnejšie propagovať na miestach, kde sa stretávajú záujemci o daný obor. 

  • Určite sa oplatí ak pre ňu vytvoríte jednoduchý web. 
  • Na web z nej dajte ukážky. Čím viac, tým lepšie. Čitatelia neradi kupujú mačku vo vreci.
  • Z webu smerujte návštevníkov na niektorý e-shop, kde sa priamo dá kúpiť.

Ak vyvoláte webom dôveru, zákazníci si knihu kúpia. Ak nie, nič vám nepomôže. Ani cena znížená na symbolické euro. 

Ako upútate pozornosť a vzbudíte dôveru?

Aby sa o vašej knihe čitatelia dozvedeli, asi to bude chcieť trocha reklamy. Túto radovánku musíte mať vopred zahrnutú v nákladoch - počítajte s tým. 

  • Buď sa vyznáte v online marketingu a "buzz" si viete spraviť sami. SEO, SEM a iné internetové stratégie môžete zvládnuť aj s minimálnymi finančnými injekciami. Žerie to však dosť veľa času v príprave a výsledky uvidíte až za pár mesiacov. Možno. 
  • Alebo zaplatíte za reklamu na rôznych platformách. Určite pomôže zopár PR článkov kúpených vo väčších médiách. Tie vám dajú síce len nárazový a krátkodobý záujem publika, ale na štart je to dobré. 
  • Môžete sa pokúsiť budovať marketing aj cez sociálne siete, ale vyskúšajte si to v malom. Niekomu to funguje skvele a taký potom bude prisahať na to, že niet lacnejšej reklamy. V iných segmentoch môžete pumpovať peňazí čo hrdlo ráči a výsledok je rozpačitý. 

Niekedy sa dá knihu poslať zopár ľuďom, ktorým by sa mohla páčiť. Je možné, že o nej pípnu na svojich sociálnych sieťach. Videli sme v praxi ako vydavateľ oslovil desiatky blogerov s ponukou, že dostanú knihu v predstihu, ak budú ochotní napísať k nej úprimnú recenziu na svojich blogoch.

Možností je teda veľa, len si premyslite ktoré využijete. Mali by ste knihu propagovať tam, kde je nádej, že si to všimne váš nádejný čitateľ. 

Samozrejme, dá sa spraviť aj to, že knihu dáte veľkoskladu, ten sa postará o jej distribúciu a viac sa nestaráte. Pri neuveriteľnom šťastí a extrémne dobrej knihe by aj taký prístup mohol fungovať. Väčšinou však bez reklamy nepredáte vôbec nič. 

V kníhkupectve sa kniha takmer ihneď dostane do regálov a tam je takmer pochovaná. Pekné pozície niekde vpredu na poličkách sa platia, alebo sa tam objavia len tituly, ktoré si takú pozíciu sami zaplatia - keď sú to skutočné bestsellery.

Predajný text

Či už knihu budete predávať na svojom webe, alebo u veľkoobchodníka, budete potrebovať niečo, čo sa volá predajný text. To je nejaký kus textu, ktorý hovorí o tom, prečo sa vaša kniha oplatí čítať. Najjednoduchšie je, ak spojíte produktový text tak, aby slúžil ako predajný text. 

Týmto materiálom by ste mali vzbudiť chuť čitateľa, aby si knihu kúpil.

  • Neprežeňte to! Ak spravíte príliš lákavý text, ľudia knihu kúpia a budú sklamaní. 
  • Nebuďte ani príliš opatrní. Ak spravíte málo lákavý text, nikto si knihu nekúpi. 
  • Optimálne je byť konkrétny. Sľúbte čestne, čo v knihe je. Neprezraďte ale všetko, nech sú čitatelia príjemne prekvapení. 

Štruktúra predajného textu môže byť rôznorodá.

  • Bežne môžete na začiatku spomenúť konkrétny problém, ktorý by mohol páliť aj čitateľa. 
  • Môžete ukázať, ako sa vám ten problém podarilo vyriešiť. 
  • Upozornite, že podrobný návod je v knihe. 

Tak môže vyzerať text pre odbornú knihu. Pre román to bude niečo trocha iné. Tam asi bude skôr zaujímavé spomenúť niečo z oblasti v ktorej ste písali. Napríklad ak to je historický román, napíšte niečo o tom období. Načnite nejaký lákavý príbeh. Vyberte pár ukážok dynamickejších pasáží z knihy. Tak by čitateľ mohol dostať chuť pokračovať. Zároveň vidí, že štýl vášho písania mu sedí. 

Aj o téme predajných textov na internete je kopa výborných materiálov, začnite trebárs na unbounce.com, tam sa venujú nielen písaniu, ale všeobecne tvorbe efektívnych predajných stránok.

Fotky

Nakoniec od vás asi kníhkupci (aj vaša vlastná webstránka) budú drankať fotku knihy. 

Obyčajné grafické spracovanie sa hodí len pre e-shopy ako základný náhľad. Inde bude pôsobiť skôr lacno - z takéhoto obdĺžnika ani nie je jasné že ide o knihu.

Môžete sa poohliadnuť po niečom čo sa volá mockup. To je šablóna makety knihy. Do nej vložíte svoj grafický návrh a vznikne slušná vizualizácia v 3D. Existujú aj programy kde sa dá vizualizácia vyrobiť v 3D priestore. Napríklad TBS Editor. Žiaľ, ak vydáte brožúru, stále to bude len lacno pôsobiaci kvádrik z ktorého ani nie je jasné, že je reč o knihe.

Napríklad takto...

...alebo takto. Podobných návrhov je plno. Dajú sa kúpiť, ale aj zadarmo ich je dosť. (Kúpené sú zvyčajne krajšie...)

Samozrejme, najlepšie je, ak si knihu nafotíte sami. Ako fotograf vám viem vopred povedať, že nafotiť knihu nie je tak jednoduché. Bez špeciálneho osvetlenia, dobrého fotoaparátu a najmä skúseností bude bežná fotka vyzerať veľmi lacno. Niekedy to nevadí, niekedy áno. 

Našťastie aj tu prichádza pomoc. Na už spomínanom webe fiverr.com a iných vám za bagateľ spravia vizualizácie, ako vaša kniha môže vyzerať v skutočnom svete. 

Môžete potom skombinovať zopár vydarených fotiek a zopár takto vyrobených vizualizácií. 

Ak plánujete spustiť reklamu...

Nuž teraz už máte všetko pripravené a je čas pustiť reklamu. Asi najvýhodnejšie bude skúsiť spustiť PPC reklamu v Google AdWords. S nastavením si dajte záležať a najlepšie, ak sa poradíte ako to nastaviť. Inak preinzerujete majetok a nič nepredáte. 

Prečítajte si pár desiatok článkov o PPC reklame, už je ich fakt veľa a rýchlo vniknete do stratégií, ktoré fungujú. Alebo si na to niekoho najmite. Len si vopred zrátajte, aký máte zisk z jednej knihy a koľko zaplatíte za reklamu, aby ste jednu knihu predali. Aby sa nestalo, že miniete viac, ako vám to celé zarobí. 

V niektorých segmentoch si reklama na seba nezarobí. 

Nakoniec upozornenie. Ak chcete spustiť reklamu, obchodujete v rámci EÚ. (Google aj Facebook majú pre Európu sídlo v Írsku.) To znamená že potom musíte pravidelne podávať súhrnný výkaz DPH, aj keď nie ste platca DPH. Takže aj toto si prejdite s účtovníkom. 

Zoznam všetkých dielov seriálu Ako vydať knihu:

  1. Príprava obsahu
  2. Vydavateľské záležitosti
  3. Sadzba a grafika
  4. Tlač
  5. Predaj a marketing
  6. Kam s tými miliónmi
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kočner ostáva vo väzbe, súd zamietol žiadosť o prepustenie

Rozhodnutie dostala špeciálna prokuratúra.

DOMOV

Dôležité fakty o pakte, pre ktorý Lajčák hrozí demisiou

Globálny pakt o migrácii vzbudzuje vášne v slovenskej politike.


Už ste čítali?