Ako vydať vlastnú knihu - kam s tými miliónmi - 6. diel

Autor: Miro Veselý | 20.12.2017 o 11:03 | Karma článku: 3,02 | Prečítané:  465x

Tak. Dnes ideme hrabať peniaze, počítať zisk, váľať sa v peniazoch, kupovať autá, jachty, chaty, mestá a ostrovy. Bude vaša kniha bestseller? A keď áno, pomôže vám to k bohatstvu?

O peniazoch až v poslednom rade. Vlastne v poslednom dieli. Aj keď sú dôležité, chcel som tým trocha naznačiť, že vydávanie kníh nie je len činnosť na zárobok. Všetko ostatné by malo pre vás byť predsa len o niečo dôležitejšie, než samotný zisk. Prečo? Pretože zisk nakoniec môže byť nečakane menší, než by sa dalo čakať.

Aj úpspešná kniha zarobí len tak, že vám umožní prežiť. Ak chcete mať veľa peňazí, písanie v slovenčine akosi nie je ten správny nástroj. 

Ako stanoviť cenu knihy?

Začnime praxou. Predaj knihy nesúvisí s tým, koľko kniha stojí. Neskúsený vydavateľ si môže myslieť, že čím bude kniha lacnejšia, tým viac sa jej predá. To však nie je pravda. 

Samozrejme, existujú hranice, pri ktorých toto tvrdenie neplatí. Ale prax ukazuje, že ak nasadíte cenu na rozumné číslo, tak knihu budete predávať bez ohľadu na cenu.

  • Príliš níka cena je podozrivá. Kúpi menej ľudí. Aby ste zarobili, museli by ste toho predať desaťtisíce.
  • Príliš vysoká cena môže odradiť mnohých. Stačí však predať menej kusov aby ste sa dostali do plusu. 

Opakovane sme testovali rôzne ceny. Napríklad knihu Ako som schudol 35 kíl sme pred pár rokmi na celý december dali za polovičnú cenu.

  • Predaje boli celkom rovnaké ako rok predtým a rok potom.
  • Zisk však bol v podstate takmer nulový. Muselo by sa predať mnohonásobne viac kníh, aby sa zisk dostal aspoň na rovnaké čísla, ako pri normálnej cene.

Inými slovami teda:

Predaj knihy nezávisí na tom, koľko kniha stojí ale podľa toho, či ju čitatelia vôbec chcú.

Preto je tak dôležitý marketing. Ak vyvoláte túžbu čítať, predáte. Neoplatí sa ale investovať marketingové peniaze do vyvolana túžby kúpiť niečo v zľave! V zľavách máte priveľkú konkurenciu.

Cena knihy, náklady a váš zisk

Poďme počítať. Predpokladajme, že knihu vám nasádzali za symbolické euro na stranu a 100 eur nech stála obálka. Je to hlboko, hlboko podstrelené, ale veď možno nejaký študent by to zvládol. No a hľadáme čo najlacnejšie riešenie... S drahšími nákladmi by sme totiž vygenerovali dosť veľkú stratu, pretože by ste museli predať tisíce kníh len na to, aby ste pokryli náklady na ich výrobu. 

Sadzba 150 strán150
Sadzba obálka100
Tlačiareň1100
Spolu1350

Za takúto čiastku máte doma 500 kníh. Plus mínus, ako kde. Teraz nie je až tak rozhodujúce, koľko presne by to bolo, chceme sa dopočítať k iným číslam.

To prvé číslo je 2,70 BVP (bez vašej práce)

Toľko by vás stáli náklady na vašu knihu. A teraz pozor: BEZ VAŠEJ PRÁCE. Inými slovami to že ste možno pol roka denne písali, upravovali a pracovali na knihe budeme ignorovať. Za svoju prácu dostanete zaplatené až potom, čo predáte viac kníh. Možno.

Teraz mi dovoľte na skok odbočiť k tomu, ako budete knihu predávať. Súvisí to s tým, ako neskôr budete počítať.  

  • Môžete knihu predávať len cez internet. Na vašej stránke bude formulár, keď si ju niekto objedná, zabalíte a odošlete. Tento model funguje. Počítajte však s tým, že operatíva okolo toho vám zožerie dosť veľa času. Nie je tak jednoduché balíkovať, tlačiť faktúry, posielať, ako sa to javí na prvý pohľad. Vybavovať reklamácie, preberať neprevzaté zásielky. Čeliť rôznym kontrolám, mať zaistené právne krytie. Čoskoro udrie kladivo GDPR. Máte vyriešené spracovanie osobných údajov (prijímate mená, adresy zákazníkov) a už za pár mesiacov s rizikom likvidačných pokút? Asi tušíte, že túto cestu neodporúčam. Zdanlivo budete mať väčší zisk, fakticky ale vzrastú aj náklady a tie ten zisk navyše ľahko pohltia. 
  • Môžete knihu predávať cez dropshipping službu. Trocha to pomôže, ale veľa problémov zostáva stále na vás. 
  • Môžete to predávať cez niektorý e-shop, alebo kníhkupectvo. To je asi najschodnejšia cesta. Ak je to dostatočne silný predajca, postačí vám jeden. Jemu sa oplatí riešiť problémy s balíkovaním, pretože predáva mnoho kníh a procesy má zautomatizované. Vy ste asi skôr spisovateľ, ako predavač a preto je lepšie túto prácu delegovať. Radšej píšte ďalšiu knihu...
  • Môžete to ponúkať po predajniach v meste, ale záujem veľký nebude. Nepotrebujú vás. Zoberú si možno 40% z ceny knihy a možno polovica z predajní do roka zmizne z trhu aj s vašimi peniazmi. Niektoré vám nezaplatia, aj keď neskrachovali. Niektoré zaplatia ale po pol roku naháňania sa. Skúsil som, túto cestu neodporúčam. 
  • Môžete to zadať veľkoobchodu. To je asi najschodnejšia cesta. Ale zožerie vám väčšiu polovicu zisku. Matematikom už za chvíľu presne objasním pojem väčšia polovica (číselne vyjadrené to je 55%). 

Predpokladajme teda, že sa nechcete utopiť v operatíve. Chceli ste napísať knihu a predaj zveríme veľkoobchodu.

Veľkoobchod vám zvyčajne ponúkne deľbu 50:50 z predajnej ceny knihy. To v preklade do reálnych čísel znamená, že z 10 eurovej knihy vám na účet príde 4,50. Prečo? Pretože ako začínajúci autor nie ste platca DPH. Knihy majú 10% DPH a veľkoobchod je platcom DPH... Nie, že ma opľujete. Vydebatujte si to s účtovníkom. Ja tomu tiež nerozumiem.

Mimochodom, počítajte s tým, že veľkoobchod máva splatnosť faktúr 3 mesiace. Takže ak sa kniha predá v januári, tak vo februári môžete vystaviť faktúru, ktorá vám bude preplatená začiatkom mája. Možno. Aj veľkoobchod môže občas skrachovať. Alebo neplatiť. 

Nepáči sa ti? Neber. Prídu tisíce iných.

Predýchali ste to?

Takže teraz sa môžeme vrátiť k cenovorbe

Možno si poviete, že cena 10 eur za 150 stranovú brožúrku je prítulná. Po predaji z nej dostanete na účet 4,50 eur. Tento príjem, samozrejme, bude potrebné zdaniť. Takže 90 centov z ceny knihy zhrabne štát.

Za knihu, ktorá na pultoch stojí 10 eur vám teda zostáva 3,60 eur. Lenže ešte sú tu náklady na tlač. Tie boli 2,70 eur. Odrátajte to z toho, čo ste dostali. Dostávate sa na "zisk" z knihy 90 centov. To sú peniaze, ktoré vám ostanú vo vrecku z predaja. 

Ak predáte všetkých 500 kníh... Ups! Nepredáte! 

Spomeňte si, že niečo musíte poslať ako povinné výtlačky. Zo 10 kusov určite chcete pre seba na pamiatku a zo 10 kusov dáte známym. 

Predáte teda 400 kníh a zostane vám zisk 400 eur. Pokiaľ ste knihu písali presne jeden mesiac slovenský (ako sme si vypočítali v prvom dieli) tak vaša mzda za túto prácu je dosť podobná minimálnej mzde, či podpore v nezamestnanosti.

Takže pultová cena vašej knihy musí povyrásť

Lenže to povyrastú aj všetky ostatné položky a práve váš zisk bude to posledné, čo stúpne. 

Dajme to na 20 eur na pultoch. Za knihu dostanete 9 eur. Po predaji 400 kusov vám na účet príde 3600 eur mínus 720 daň, mínus náklady na tlač a zostať by vám malo okolo 1500 eur. To už je o niečo lepšie. 

Možno si teraz kladiete otázku, prečo rátam také nízke čísla ako predaj 400 kníh? Prečo nie 4000? Odpoveď je jednoduchá: tých 400 kusov pravdepodobne predáte. Ono to asi bude trvať rok, ale predáte to dosť pravdepodobne. Či ale predáte viac ako 1000 to je otázka. To už je na slovenské pomery dosť vysoké číslo. Najmä, ak ste začínajúci autor.

Preto je dobré tieto kalkulácie si vypočítať ešte oveľa skôr, než začnete knihu vôbec písať. Jasné - ak ste špičkový autor a predáte 40 tisíc výtlačkov knihy, situácia sa významne zmení. Aj nejaký zaujímavý zisk sa ukáže. 

  • Tlač pri obrovských nákladoch bude významne lacnejšia - práce sa rozpočítavajú na viac kusov. 
  • Knihkupci radi ukážu úpspešnú knihu ľuďom na oči - zarobia na tom. No a ľudia kúpia to, čo vidia. Nie to čo je skryté chrbtom v regáli. 

Lenže dostať sa na také veľké predaje sa podarí len zriedkakedy. Radšej s tým nepočítajte. Iba ak máte známych a tí vám umožnia každých pár dní v televízii a rozhlase spraviť si trocha reklamy. Ak vás médiá dokážu "zhitizovať" (moje slovo, ktorým označujem postup, kedy dôsledným opakovaním akejkoľvek somariny v rádiu môže vzniknúť hit) potom toho predáte veľa. Zhitizovať sa dá aj cez internet. Preto potrebujete mať svoju stránku na ktorej sa o vás ľudia dozvedia. Ale proti rádiu a televízii to nič nie je.

Jednoducho slovenský knižný trh je náročná oblasť na podnikanie. Už teraz máme plno vydavateľov, ktorí chrlia na pulty stále nové a nové knihy. Mnohé z nich sú vynikajúce. Je to znak, že - nech si hovorí kto chce čo chce - sme kultúrny národ. 

Nielen peniazmi je človek živý. Preto nakoniec:

Nepriamy zisk - získate meno

Ak sa vám teda podarí spraviť trocha úspešnú knihu, možno na tom zarobíte len toľko, koľko by ste zarobili takmer čímkoľvek iným. Pri lopate, v bagri, alebo v potravinách pri pokladni. Predáte jej možno 1000 kusov. Za bestseller sa u nás už dá považovať možno 2 až 5 tisíc predaných kníh. Sme malý trh. 

Ak sa vám to podarí, máte za sebou úspešný titul. To vám môže (ale aj nemusí) otvoriť rôzne dvere. 

Minimálne, ak budete hľadať nejaké lepšie zamestanie, na pracovnom pohovore to môže pomôcť. Každý príčetný zamestnávateľ vie, že človek, ktorý už niečo vyprodukoval, bude produkovať aj ďalej. A tak si môžete svoju knihu ponechať ako vizitku pre svoje budúce jednania.

Samotná úspešná kniha vás teda v prípade úspechu môže nejaký čas aj živiť. Alebo aspoň priživovať. A ako dlho? Na to si pozrite takzvanú bostonskú (BCG) maticu. Z nej nás zaujíma iba jeden fakt: Život prodkutku má rôzne fázy. 

  • Otáznik. Ešte nevieme, či produkt fungovať bude, alebo nie. Už do toho ale musíte sypať peniaze, naprílad na marketing. 
  • Hviezda. Keď sa ukáže, že vaša kniha vyzerá dobre, musíte tiež investovať, ale už vidíte, že to bude úspech. 
  • Dojná krava. Hneď ako je kniha všeobecne známa a predáva sa, môžete začať obmedzovať náklady na marketing. Výroba už v tejto fáze je dávnejšie splatená a tak vlastne takmer všetko, čo prichádza je čistý zisk. 
  • Pes. Takto sa nazýva výrobok, ktorý už končí svoju kariéru. Staršia kniha, ktorú si niekto kúpi len občas. Investícia do marketingu by bola zbytočná. Nepredali by ste nič viac. Je koniec. Produkt umiera.

Ak sa teda na vydávanie kníh dívate z pohľadu životnosti produktu vidíte, že kniha prejde niekoľkými fázami a potom sa už nebude predávať, nech by ste robili čokoľvek. 

  • Sú knihy, ktoré majú tento životný cyklus veľmi rýchly. Pár mesiacov a koniec.
  • Iné knihy zas vydržia aj 100 rokov a stále trhajú rebríčky bestsellerov. 

Buďme realisti. Ak ste začínajúci autor, asi nevydáte titul s takou úspešnosťou, ako Dale Carnegie s knihou "Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí". Možno sa bude predávať rok, možno dva. Najvyšší čas, aby ste hneď po vydaní prvej knihy začali písať druhú... 

Takže to boli moje tipy, ako vydať knihu. Možno niekomu pomôžu pri vlastnej práci. Držím palce. 

Zoznam všetkých dielov seriálu Ako vydať knihu:

  1. Príprava obsahu
  2. Vydavateľské záležitosti
  3. Sadzba a grafika
  4. Tlač
  5. Predaj a marketing
  6. Kam s tými miliónmi
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Viac stíhačiek ako my kúpili z okolitých krajín len Poliaci

Náklady na letovú hodinu majú americké F-16 rádovo vyššie ako gripeny.

ŽENA

Kúpete sa s deťmi a chodíte pred nimi nahí? Čo znamená nahota doma

Dokedy je v poriadku kúpať sa s deťmi?

Autorská strana Beaty Balogovej

Trump sa hrá so svetom ako rozmaznané dieťa

Je to najveľkolepejšia telenovela akú Biely Dom doteraz vysielal.


Už ste čítali?