Ako vydať vlastnú knihu - vydavateľské záležitosti - 2. diel

Autor: Miro Veselý | 11.12.2017 o 19:14 | (upravené 20.12.2017 o 11:05) Karma článku: 2,86 | Prečítané:  650x

V tejto časti seriálu sa pozrieme na základnú otázku: kto ju vlastne vydá? Vy, alebo vydavateľstvo? Vydavateľstvo zamietneme. Seriál je o tom, ako vydať vlastnú knihu. Nie ako si ju dať vydať.

Takže. Vydavateľstvo alebo samostatný náklad? Asi najznámejším postupom je napísať rukopis a ponúknuť ho niektorému vydavateľstvu. Túto možnosť vôbec nebudem riešiť. Skôr, než ju ale začnem ignorovať :-) tak vám najskôr poviem, prečo.

V prvom rade vydavatelia sú preťažení obrovským množstvom podobných ponúk. Veľmi pravdepodobne vás odmietnu aj s dobrým textom. Najmä ak nemáte meno. Kde-kto by rád vydal knihu, podľa možnosti tak, že "vydavateľstvo mi zaplatí tie milióny a ja POTOM teda začnem písať". Takto to nefunguje. Iba že ste svetoznámy, alebo aspoň slovenskoznámy autor. Potom možno, ibaže z tých miliónov budú sotva menšie tisíce... 

V druhom rade ak sa váš text vydavateľ rozhodne vydať, nebude to pre vás nijako zvlášť výhodné. Možno vám ponúkne pár percent zo zisku po vypredaní knihy. V tej vete je skrytých opár záludností - honorár môžete očakávať možno o rok, alebo dva. Môže aj nebyť - ak kniha nebude zisková. No a najmä - zisk z knihy je dramaticky nižší, ako cena, za ktorú sa kniha predá. To si vyčíslime v závere seriálu. To totiž platí aj pre situáciu, že si knihu vydáte vlastným nákladom. 

Ak napíšete aspoň trocha bestselleroidnú knihu, váš honorár sa môže "vyšplnať" možno opatrne nad 1000 eur. A ešte po ňom chňapnú dane a iní hraboši. Na prvý pohľad je taká tisícka pekný peniaz. Najmä pre začínajúceho autora. Ale ak ste knihu písali tak rýchlo, ako sme si povedali v prvom dieli, aj tak hovoríme najmenej o 150 hodinách vašej práce. Potom ste platení možno tak 8 eur na hodinu. Ak to písanie vezmete poctivejšie, tak vám klesne odmena pod 5 eur na hodinu. V podstate teda bude jedno, či sa živíte upratovaním, alebo písaním. (Upratovanie je o niečo bezpečnejší príjem!)

Takže ak vás také podmienky oslovili, smelo do toho. Svoj rukopis môžete ponúkať a pri troche šťastia vám ho niekto zoberie. V tej chvíli máte pokoj. O nič sa nemusíte starať. Pol roka počkáte a potom už budete mať svoju knihu. 

My pôjdeme inou cestou. Vydáme si knihu sami. 

Nebudem sa venovať účtovníckym a právnym záležitostiam. V tom sa nevyznám a asi by som radil zle. Preberte to s účtovníkom a právnikom. Chvíľa a máte jasno. Predsa len - každá kniha vyvolá trocha iné otázky. Nedá sa spraviť jedna mustra na všetko.

  • Tip: Ak to robíte ako živnostník, či firma, asi by ste mali mať v predmetoch podnikania uvedenú aj vydavateľskú činnosť.
  • Tip: Na knihy sa vzťahuje 10% DPH. Nezabudnite na to napríklad pri objednávke tlače. Nech neplatíte 20% ako tlačiar možno mechanicky zakalkuluje. 

Ak sa rozhodnete vydať knihu, najskôr si zažiadajte o:

ISBN

Zažidajte o vydanie ISBN čísla. Spravíte to tu. ISBN je bezplatné a v priebehu pár hodín, najviac však pár dní vám pridelia nejaké číslo a EAN kód. To potom použijete nielen na identifikáciu knihy, ale vyrobíte si z toho aj čiarový kód. Ten potom pokladníčka "pípne" v obchodoch s knihami :-)

Ukážka zadnej strany knihy Jedálniček na chudnutie. ISBN číslo je rovnaké, ako EAN. Len má inak medzery a pomlčky :-D

EAN kód si viete vyrobiť on-line napríklad tu. Ale podobných nástrojov je už plno, ak by tento link nefugoval hľadajte "isbn barcode generator".

  • Tip: Na mobilnom telefóne si svoj EAN môžete "pípnuť" a skontrolovať, či je správne vyrobený. Aplikácie na čítanie čiarových kódov sú často už vstavané v mobilnom fotoaparáte. Ak nie, zadarmo ich stiahnete plné priehrštie. Hľadajte "barcode reader".

ISBN MUSÍ byť uvedené nielen na zadnej strane knihy, ale aj vo vnútri v tiráži. 

Teraz ste pripravení knihu vydať vlastným nákladom. 

Spravím z toho tak trocha slovnú hračku. Viem, že náklad sa týka slova nakladateľstvo. Ale vás kniha bude stáť aj finančné náklady. A o nich sa oplatí tiež prehodiť pár viet.

Ak ste vydavateľ, znamená to, že knihu vydáte na svoje náklady. Neznamená to ale, že to nutne pôjde z vášho vrecka.

Môžete rokovať s pár firmami. Možno sa niekomu hodí, že by vám v knihe zaplatil stránku, či pár stránok reklamy. Potom by sa vaše náklady na vydanie knihy značne znížili. V mnohých prípadoch je to celkom prirodzené a dokonca možno aj prospešné. 

  • Reklama na hrnce v kuchárskej knihe. 
  • Reklama na antivírusové riešenie v knihe o počítačoch.

Mnoho takýchto reklám môže byť nenásilných. Čitateľovi pomôžu a vám zmiernia náklady na tlač. 

Atraktívna kniha môže aj pre inzerenta byť zaujímavá. Porozprávajte sa s ním, či by nechcel odkúpiť časť nákladu za výrobnú cenu a použiť ho na svoje promo účely. Čiastka, ktorú zaplatíte za tlač nie je pre bežnú firmu závratná. Ak sa vám podarí znížiť náklady na výrobu, poteší to!

Z praxe: Ja knihy o chudnutí vydávam radšej bez reklám na chudnutie. Zostávam v texte nezávislý a môžem si napísať to, čo považujem za najlepšie pre čitateľa. Nemusím ohýbať text a fakty tak, aby nenápadne smerovali na nejaký produkt. Finančne je to však dosť nevýhodná stratégia. Ale už som písal, že vydávanie kníh nie je len biznis. 

A čo investor?

Ak uvažujete o tom, ako znížiť svoje finančné náklady, môžete skúsiť nájsť investora. Tak som vydával svoju prvú knihu.

Síce sa potom s niekým musíte deliť o zisk, ale to je cena. On sa totiž predtým s vami musí deliť o riziko straty!

Ak vydáte úspešnú knihu, investor bude určite spokojný. Žiaľ, dopredu to býva nemožné odhadnúť, či kniha bude úspešná, alebo nie. 

O úspechu rozhodne obálka, názov, ale aj doba kedy ju vydáte. 

Z praxe: Za každú chybu sa platí. Pri druhom vydaní jednej svojej staršej úspešnej knihy pred 10 rokmi som zmenil obálku. Chcel som si vyskúšať, čo sa stane ak si grafický dizajn nespravím sám - moja stará obálka sa mi už nepáčila. Žiaľ, nasledoval skokový prepad predajov. Takže predaj titulu ktorý predtým šiel fajn som "zabil" takou "maličkosťou" ako je obálka. Potom mi zostalo už len zopakovať si prastarú známu poučku: nemeň to, čo funguje!

Naproti tomu ilustrácie v knihe (link je na stránku Ľubice Balentovej, ktorá mi v poslednej dobe ilustruje knihy) o predaji rozhodnú podmienečne.

  • Ak ju budete predávať cez internet, ľudia asi veľa z vnútra neuvidia. Potom ilustrácie nie sú tak podstatné (pre to, či sa kniha predá).
  • No v prípade, že knihu ponúkate na pultoch, knižné ilustrácie môžu byť faktor, ktorý čitateľa môže zaujať. Alebo odradiť. Preto je dobré, aby ste im venovali pozornosť.

O ilustráciách však až nabudúce. Pre nás som chcel vytiahnuť len poučenie, že neúspech knihy na pultoch ovplyvňuje priveľa faktorov. Preto je vydávanie kníh skôr umenie, ako exaktná veda. Vopred neviete odhadnúť, či píšete bestseller, alebo prepadák. Čo z vašej knihy bude? O tom rozhodne obálka, marketing, aktuálna situácia na trhu, ba aj šťastie. Samotná kvalita textu nie je jediným rozhodujúcim faktorom. 

Takže pri vydávaní knihy buďte dosť opatrní. Nedá sa predvídať ako úspešnú knihu vydáte. Tak radšej tlačte menší náklad na úvod a ak sa to chytí, vždy môžete spraviť dotlač. Vo vydavateľskej praxi platí štatistika, že zhruba jedna z 10 kníh bude aspoň tak úspešná, aby sa vám to oplatilo robiť. 

Na druhej strane šanca 1:10 to nie je zas tak zlé!

Nabudúce sa začneme venovať sadzbe a grafike. Zostaňte naladení na príjme.

Zoznam všetkých dielov seriálu Ako vydať knihu:

  1. Príprava obsahu
  2. Vydavateľské záležitosti
  3. Sadzba a grafika
  4. Tlač
  5. Predaj a marketing
  6. Kam s tými miliónmi
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.


Už ste čítali?