Spisovateľ na prenájom

Autor: Miro Veselý | 8.1.2018 o 10:51 | Karma článku: 2,06 | Prečítané:  561x

Ghostwriting je menej známa, zato však častá úloha. Ide o to, aby spisovateľ napísal text tak, aby ho niekto iný mohol len podpísať. Týka sa to len svetoznámych celebrít? Alebo je to bežná vec aj u nás?

Je známe, že niektoré knihy v skutočnosti písal niekto celkom iný, než celebrita, ktorá je na nich podpísaná. No aj u nás sa bloger či copywriter občas stretáva s prácou tohto typu. Len to nie vždy znamená napísať celú knihu. 

Najskôr ale preberme aký je rozdiel:

  • Copywriter je spisovateľ, ktorý píše väčšinou nejakým spôsobom reklamné texty. Často to však znamená aj písanie článkov do rôznych magazínov. Autor textu tam niekedy môže byť podpísaný. Aj keby tam podpísaný nebol, nie je tajomstvom, kto daný text napísal.
  • Ghostwriter môže mať rovnaké úlohy a jediným rozdielom je to, že jeho totožnosť zostane zvyčajne utajená. 

Práca ghostwritera teda vyžaduje určitú mieru diskrétnosti. Nehodí sa pre tých, ktorí nedokážu mlčať. Typické úlohy autorov píšucich "v zastúpení" v našom prostredí sú najčastejšie menšieho rozsahu. 

  • Pomoc pri písaní prejavov. Nemusí to byť hneď pre politika - rôzne výročné správy či prejavy tiež môžu obsahovať pasáže, ktoré lepšie napíše spisovateľ, než manažér. 
  • Pôsobenie na sociálnych sieťach. Veľmi často si známe osobnosti platia niekoho, kto za nich komunikuje napríklad na Facebooku. Treba tam byť, ale málokto z úspešných má chuť zabíjať tam čas.
  • Články do časopisov alebo na firemný blog. Aj tu je časté, že si riaditeľ firmy alebo lekár kúpi výrobu článkov. Tie sú potom napísané jeho menom. 

Pri písaní zvyčajne ghostwriter neponúka svoje vlastné myšlienky. Podkladom býva rôzne dlhý rozhovor s klientom. Za zhruba dve hodiny rozhovoru sa dá vytiahnuť nečakane bohatý obsahový materiál.

Tip: ak chcete ísť nahrávať rozhovor, zoberte si najmenej dva záznamové systémy. Podrobnosti akou technikou nahrávam rozhovory ja som popísal v článku ako nahrávať rozhovor. Bude užitočný pre každého, kto chce špičkovú technickú kvalitu či už na podcasty, video, alebo len mať naozaj kvalitný záznam. 

Taký rozhovor si ako autor budúceho textu zvyčajne niekoľkokrát pustíte. Sú to síce hodiny práce navyše, ale pri opakovanom počúvaní vniknete lepšie do sveta človeka, ktorého budete ako autor zastupovať. Lepšie sa vám podarí priblížiť sa obsahovo aj výrazovo jeho štýlu vyjadrovania. 

Potom sa z toho napíše článok, alebo iný text, ktorý bolo treba vyrobiť. 

Neraz takto vzniknú naozaj vydarené texty. Keď robíte materiál z rozhovoru so zaujímavým človekom, veľká väčšina myšlienok NIE JE VAŠA. Vy ich len utrasiete a učešete. Jasné, že tak vznikne zvyčajne veľmi silný text. 

Ako autor od tejto chvíle musíte navždy mlčať o tom, že ste ten materiál písali vy. Tomu zvyčajne zodpovedá aj mierne vyšší honorár. Vzdávate sa totiž nároku na autorské práva, nemôžete ten text použiť ani ako referenciu pri získavaní nových zákazníkov. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.


Už ste čítali?