Informačná bublina alebo ako vytvoriť odpad z odpadu

Autor: Miro Veselý | 26.1.2018 o 14:44 | (upravené 26.1.2018 o 19:46) Karma článku: 3,22 | Prečítané:  471x

Ako vďaka slovám viac predávať? Tak to sa volá obsahový marketing. Ale čo ak je už všade obsahu priveľa? Zverstvo môže začať: vznikajú weby z webov, ktoré sú derivované z webov. Čiže informačná bublina typu odpad z odpadu.

Samotný koncept obsahového marketingu je celkom v poriadku. Je overený a funguje.

  1. Napíšete kvalitný obsah
  2. Tým pritiahnete pozornosť ľudí + kvalitou textu vybudujete dôveru.
  3. Ľudia si vás ľahko nájdu, nemusíte teda platiť za reklamu.
  4. Predáte svoj tovar či službu s rozumným ziskom, pretože máte veľmi nízke náklady na marketing a reklamu.

Je to funkčný koncept. Problém v poslednom čase nastáva v jednej maličkosti. Už to dnes robí priveľa konkurentov. To znamená, že potrebujete oveľa viac obsahu, ako by normálne stačilo. V hre je nový fenomén - treba prekričať dav. 

  1. Napíšete provotriedny článok. 
  2. V ten istý deň len v slovenskom internetovom priestore vznikli aj stovky ďalších článkov. Mizerných, i prvotriednych. 
  3. Zajtra nenapíšete nový článok. No vzniknú stovky iných.
  4. Váš pôvodný článok sa tak každým dňom stáva menším promile celkového obsahu, ktorý návštevníci môžu k danej téme nájsť.

Problém zahltenia je zásadný. Pri takom objeme nových a nových článkov je naozaj ťažké, aby ste so svojím prvým článkom nejak výraznejšie prerazili. Skôr sa už čoskoro prepadne do zabudnutia. Niekedy sa podarí ošetriť to pomocou SEO, ale aj to často znamená vyrobiť desiatky článkov na to, aby ste "podporili" svoj web. 

Je to ako keď kúrite v kozube. Ak prestanete prikladať, oheň zhasne. Aj na internete to chce stále nový a nový obsah. Ľudia nie sú zvedaví na prastaré články z minulého... mesiaca.

Čoskoro zistíte, že ak nechcete aby sa na vás zabudlo, musíte pravidelne pridávať nové a nové články. To, samozrejme, nie je jednoduché. Je kopa tém, kde stačí všetko napísať raz a je to na pár rokov vybavené.

Lenže internet nespí. Vaše kvalitné články čoskoro povykráda zopár konkurentov. Vaše publikum vás už nebude vedieť tak ľahko nájsť. 

Hystéria s optimalizáciou titulkov

Okrem toho sa bojuje ešte na inej úrovni. Na úrovni nadpisov. Možno na svojom webe máte dobrý text s názvom:

  • Monitor k počítaču s tenkým telom a 17 palcovým displejom.

Potom ale zistíte, že vám tam nikto nechodí. Konkurent totiž ponúka podobný text, ale s iným názvom:

  • 3 tipy, ako dostať štíhlu sedemnástku na váš pracovný stôl
  • Šok: štíhla sedemnástka čaká len na vás
  • Je predseda vlády debil? Odpoveď vás veľmi prekvapí.
  • Recenzia: Monitor takmer zadarmo a teraz ešte v zľave!

Bulvarizácia titulkov funguje. Len sa málokto zaujíma čo sa stane PO tom kliknutí. Ale hlavne nech ľudia veľa a mocne klikajú. 

A tak sa na internete hromadí čoraz viac článkov s neskutočne lákavými názvami. 

Ich obsahová kvalita je ale často podpriemerná až mizerná. 

Až na naozaj malé výnimky, každý kto píše na internet, má na to nejaký konkrétny dôvod. Chce zarobiť, alebo sa zviditeľniť, alebo niečo predať, ponúknuť. Lenže ak potrebujeme súťažiť so stovkami konkurenčných stránok, chce to stovky kvalitných článkov. 

A tu sa dostávame do pasce.

Spomeňme si - v úvode článku sme sa tešili, aký je obsahový marketing super! Preto, že je takmer zadarmo. A práve to sa v súčasnosti začalo meniť. Neplatí to. 

  • Predtým: Nebolo treba platiť reklamu, pretože ľudia si text našli a tým ste mali šancu presvedčiť ich ku kúpe. 
  • Teraz: Musíte písať mesačne niekoľko kvalitných článkov (či dokonca niekoľko desiatok článkov), aby ste nezmizli z pozornosti. To rozhodne zadarmo nie je.

To sa deje preto, že sa vŕši babylonská kopa textu. Internet je zahltený prevažne balastom. Návštevníci si postupne a veľmi pomaly začínajú zvykať na to, že texty na internete sú zvyčajne

  • informačne silne zriedené deriváty iných textov, často odborne chybné. (Chyby tam vnáša často autor textu, ktorý chce trocha pomiešať obsah, aby sa nedalo na prvý pohľad zistiť, kde kradol a kopíroval)
  • obsahovo ide o zmes chybných a správnych informácií a preto je ťažké orientovať sa čo je pravda a čo blud. (V skutočnosti sa ale zvyčajne nedozviete nič poriadne, alebo aspoň neviete odhadnúť, či informácie sú aspoň overené)
  • v absolútnej väčšine prípadov sú finančne motivované (text sa tvári ako recenzia nejakého prístroja, v skutočnosti je to ale vymyslený text s jediným účelom predať ten produkt). Ak dokážete identifikovať odkiaľ a kam idú peniaze, viete odhadnúť aj dôveryhodnosť textu. 

V tomto prostredí postupne klesá dôveryhodnosť informácií. Ak si predstavím, že mám niečo ísť "zistiť" na internete, tak to chce dosť skúseností. Poznať, ktoré zdroje sú overené a ktoré napriek dobrému dojmu falošné. Ak tieto skúsenosti nemáte, neviete odlíšiť, ktorý web ponúka kvalitné informácie a ktorý web pomocou zdanlivých informácií niečo predáva, podsúva, alebo inak manipuluje.

Informačná bublina

Čoraz častejšie sa na mnohých weboch dá nájsť obrovské množstvo textu, ale takmer žiadne informácie. Čo v takej sitácii spraví publikum?

Niekedy najjednoduchšia cesta, ako rozmotať veľké klbko starých zamotaných káblov je - zahodiť ich. Chvíľami mám pocit, že niečo také sa asi stane aj s webom. Obsahový marketing sa robí ťažko v konkurencii obsahového spamu. 

Aj preto  - ako pri klbku káblov - niekedy netreba riešiť obsahový marketing. Niekedy stačí jednostránkový web so stručnými informáciami. A ako ho nájde publikum? Pomocou reklamy.

Platená reklama dnes už môže byť lacnejšia, ako generovať desiatky textov mesačne a investovať do SEO stratégií. 

Internet je zavalený stovkami "magazínov" o ničom. Množstvo čitateľov sa však príliš nemení. 

No a v anglicky hovoriacom svete je to ešte horšie - tam už sú dostupné programy na automaticky generovaný obsah... Zoberú hotový text, poprehadzujú slová, aby to vyzeralo ako "originálny a pôvodný text" a máte nové a nové weby. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.


Už ste čítali?