Ako postaviť vlastný web na Wordpresse - diel 2

Autor: Miro Veselý | 22.1.2018 o 13:36 | Karma článku: 2,02 | Prečítané:  443x

Dnes si Wordpress nastavíme a pripravíme na reálne použitie. Netreba sa toho báť - hlavná zásada totiž bude platiť trvale: menej je viac!

Wordpress sa dá nastaviť rôznymi spôsobmi. Dalo by sa o tom písať donekonečna. Ak hovoríme o blogu, alebo o firemnom webe, ukážem vám, ako to nastavujem ja. Čo sa vám zíde, to môžete zobrať. No niektoré weby asi nastavíte inak. Budem to demonštrovať na blogu schudnut-ako.sk. Ten beží na bežnom Wordpresse.

Takže začnime s nastaveniami.

V menu "nastavenia" je dôležité, aby ste si nazvali blog a vyhútajte nejaký úderný podtitulok. Ak na to zabudnete, Wordpress bude ako podtitulok vysielať sebaponižujúci výrok "len ďalšia wordpress stránka" a to naozaj nechcete. 

Ak ste neuviedli správny e-mail, opravte si to. Budú naň chodiť upozornenia pri automatických aktualizáciách, o tom, že prišiel nový príspevok v diskusii, či prípadné upozornenia z bezpečnostných plug-inov.

Začiernené plochy sú zvyčajne nastavené správne, netreba ich riešiť. To sa inak týka aj ďalších nastavení - písanie, čítanie to všetko môže zostať ako je do chvíle, kým nezistíte, že to celé chcete trocha inak. 

V sekcii komentáre sa mi osvedčilo nastaviť príznak, že komentár musí byť manuálne schválený. Umožní vám to komentáre moderovať. Je to veľmi účinná, aj keď nepohodlná obrana proti spamu. Spameri totiž potrebujú umiestniť komentár s linkou na svoj web.

Samozrejme, ak je linka na iný web zmysluplná, nechajte ju tam. Neublíži vám to.

Ak chcete komentovanie povoliť bez moderácie, zariaďte, aby stačil jediný odkaz v komentári a zadržíte ho na posúdenie. Zamedzíte tým komentárovému spamu. 

Sekcia "vlastné odkazy" je veľmi dôležitá! Nastavte ju teraz poriadne a už nikdy ju nezmeňte. Ak to neskôr zmeníte, môže vám to dramaticky poškodiť získanú návštevnosť z vyhľadávačov. 

Aj tu je konceptov veľa. Mne sa páči koncept ako je na obrázku. Článok nech sa zobrazuje v kategórii. V reáli to potom vyzerá takto:

  • schudnut-ako.sk/jedlo/ranajky-pri-chudnuti/
  • jedlo je kategória, po lomítku ide názov článku

Niektorí autori zas odporúčajú, aby všetky články boli na najvyššej úrovni. Napríklad:

  • schudnut-ako.sk/ranajky-pri-chudnuti/

Každý z prístupov má svoje pre a proti a je na vás to rozhodnúť. Ja dávam hlas pre stromovú štruktúru, ako som ukázal vyššie. 

V tejto chvíli sú dôležité veci nastavené. Je čas nainštalovať zopár pluginov. 

Pluginy vo Wordpress

Ak ste Wordpress inštalovali na hostingu, možno vám bol už nainštalovaný s niektorým pluginom. Zvyčajne to býva niečo na bezpečnosť a niečo s cache. Odporúčam tie pluginy ponechať a nemeniť. Môžu byť nastavené tak, aby správne komunikovali s daným serverom. 

Platí pár pravidiel:

  • Čím menej môžete mať pluginov, tým menej ich tam dajte!
  • Ak si chcete pluginy skúšať, lepšie ak to spravíte na inom webe, nie na svojom produkčnom. Mnohé pluginy si zapisujú všeličo do databázy a ak ich aj dáte preč, nechajú to tam. 
  • Pokiaľ nejakú jednoduchú funkcionalitu viete spraviť bez pluginu, spravte to bez pluginu. 
  • Nešpekulujte o rôznych fantastických možnostiach, čo všetko ešte by mohlo byť na webe. Vyše polovica ľudí na váš web ide z mobilu. Na malej obrazovke chcú vidieť text a multimédiá. Nič iné. Radšej rozmýšľajte nad tým, čo ešte môžete z webu odstrániť.

Čím viac pluginov použijete, tým pomalšie vám pôjde web. Ja zvyčajne inštalujem tieto pluginy. Číslujem to nie preto, aby som zvýraznil nejaké poradie, ale aby ste vedeli, ako rýchlo narastá počet pluginov. Poradie je skôr abecedné ako to je vo Wordpresse.

  1. Advanced Automatic Updates. Tento plugin zaistí, že ak sa objaví aktualizácia niektorého pluginu, dizajnovej témy, či systému, Wordpress ju nainštaluje. Dostanete e-mail a skontrolujete či je všetko v poriadku. 
  2. Google Analytics. Jeden z mnohých pluginov, ktorými do Wordpressu vložíte merací kód. Týchto pluginov je veľa a ak zistíte, že vo vašej dizajnovej téme sa to dá vložiť akokoľvek inak, tento plugin neinštalujte. 
  3. Shortcodes Ultimate. Praktický plugin ktorý umožní vytvárať tlačítka, tabuľky a kopu iných vecí. 

    Napríkld takéto žlté, či inak vyfarbené tabuľky.

  4. WP Database Backup. Tento plugin je dobrý pre istotu. Každý deň, alebo každý týždeň si môžete automaticky spraviť zálohu databázy a poslať to na svoj e-mail. Keby sa niečo stalo a web sa poškodí, stačí vám databáza a zachránite aspoň to podstatné. Nezískali by ste ale nazad obrázky, takže tie si zálohujte inak. Na zálohovanie celého systému je veľa iných nástrojov. Avšak dobrý hosting zálohuje systémy automaticky. Takže pre bežé blogy to stačí riešiť takto. 
  5. Zalomení. Je to plugin, ktorý môžete použiť, ak vás teší typografia a oceníte, že na konci riadkov vám nebudú ostávať písmenká ako a, s a podobné.
  6. Table of Contents Plus. Tento plugin sa hodí ak píšete dlhé články ako ja. 

    Návštevník potom hneď vidí aké témy v článku zhruba riešite a či ho chce čítať. Alebo môže kliknúť a presunúť sa rovno na tému, ktorú chce vidieť. 

  7. Yoast SEO. Toto je plugin, ktorý je užitočný. Za chvíľu si ho nastavíme. 

  8. Cache. Na cache je veľa pluginov. Smart Cache, W3 Total Cache. Super Cache, WP Rocket... Každý z nich má niečo do seba a ak to nastavíte správne, môže to citeľne zrýchliť web. 
  9. Bezpečnosť. Už som spomenul, že na hostingu vám taký plugin asi nainštalovali. Ak nie, odporúča sa napríklad Wordfence Security a iThemes Security. Alebo All-In-One WP Security & Firewall. Prípadne Sucuri Security. Žiaľ, väčšina pokročilých funkcií je uzamknutá a treba zaplatiť. Pre bežné blogy stačí používať bezplatnú verziu. Asi nie je až tak dôležité ktorý z nástrojov si vyberiete. Automatizované útoky odrazia všetky. No a ak sa niekto na váš web rozhodne zaútočiť cielene, tak sa mu to podarí. Pokiaľ chcete istotu, buď nepoužívajte Wordpress, alebo sa staňte špičkovým expertom na bezpečnosť.

Pluginy máme nainštalované, niektoré ešte treba nastaviť. Našťastie, väčšinou je to intuitívne.

Problémy bývajú s cache pluginmi. Tie výkonné majú stovky (!) nastavení a z toho značná časť je viazaná na veci okolo serverov. Ja používam WP Rocket, ktorý síce je platený, ale prakticky nič netreba nastavovať. Oplatí sa sledovať ich stránku - občas mávajú príťažlivé zľavy. Na čierny piatok býva za polovicu. Oni vás emailom upozornia keď niečo zľavia. 

Poďme zapnúť to SEO

Presnejšie - niektoré parametre, ktoré by pri SEO mohli byť nápomocné. V praxi však nejde ani tak o SEO, ako skôr o ľudí. To čo tu nastavíte je užitočné. Plugin vám najhrubšie problémy odporučí vyriešiť. 

Určite, aby sa prepisoval názov stránky.

Bude to vyzerať možno takto, plugin sa distribuuje vo viacerých verziách (a čoraz viac funkcií sa presúva medzi platené). 

V plugine je sprievodca, ktorý vám dá niekoľko otázok a ponastavuje všetko ako treba. Aj tu platí - ak presne neviete na čo to slúži, radšej sa poraďte. Niektoré veci sa neskôr menia ťažšie. 

Pluginy máte nainštalované. 

Dizajn

Ešte okolo roku 2000 by som vám určite bol odporúčal, aby ste si dali spraviť vlastný dizajn na mieru. Vtedy to dávalo veľký zmysel. Dnes je všetko inak.

Vy s grafikom možno budete navrhovať, ako by to mohlo vyzerať čo najprehľadnejšie. Ale... 

Web si návštevníci prezerajú laparoskopicky - cez mobil. 

To mení situáciu. 

To podstatné sa odohráva v strede. Zabudnite na rôzne trojstĺpcové dizajny, na aké sme boli zvyknutí pred rokmi. 

  • V jednom stĺpci bývalo menu. 
  • V jednom rôzne výpisy kategórií alebo diskusií. 
  • V strednom bol čánok. 
  • A všade strašne veľa reklamy. 

Dnes aj keď taký web spravíte, tak ľudia na tie boky ani veľmi nechcú pozerať. (Nie to ešte klikať). Takže z toho sa potom odvíja aj smer, akým môžete uvažovať pri výbere vhodnej dizajnovej šablóny. 

Tu je voľba vždy ťažká. 

  • Free, zadarmo šablóny sa vždy dajú nájsť. Sú ich tisícky. V podstate jedna vyzerá takmer ako druhá. Ak sa vám podarí nájsť takú, ktorá splní vaše predstavy, vyhrali ste. 
  • Platené šablóny sú zvyčajne o niečo lepšie spracované. Ceny sa pohybujú okolo 50 dolárov.

Už v prvom dieli som naznačil, že som viac za platené riešenia. Majú totiž podporu a ak niečo nefunguje ako má, tak sa niekedy aj dovoláte riešenia. Kde hľadať platené šablóny?

  • Najznámejším miestom je asi themeforest.net. Šablóny sa dajú triediť a vidieť ich v akcii naživo. 
  • Môžete si kúpiť niektorý framework, napríklad studiopress.com. Populárne je aj Divi (Elegant Themes), Thesis a mnoho ďalších.
  • Dá sa kúpiť aj dizajnový balík, kde si dizajn poskladáte sami. Napríklad HeadwayThemes, alebo iThemes Builder. Tieto radovánky sa ale treba najskôr naučiť používať. 

Ako si vybrať? Keď máte predstavu ktoré dizajnové témy sa vám aspoň trocha páčia, prefúknite si ich aj v teste. Ono je síce pekné ak vidíte, že téma je efektná. Efektné ale môže znamenať š.i.a.l.e.n.e. pomalé. A celý efekt sa spláchne tým, že vaši používatelia stlačia tlačítko späť ešte skôr, ako by mohli byť ohromení tým skvelým efektom. 

Otestujte si tému v službe tools.pingdom.com alebo www.webpagetest.org a tiež aj v developers.google.com zistíte aspoň orientačne, čo vás čaká.

Asi by ste nechceli kúpiť šablónu, ktorá načítava 4,1 mega pre každú stránku. Mobilne pripojení návštevníci by sa nepotešili ani rýchlosti, ani rýchlemu vyčerpaniu predplateného množstva dát. Rovnaká téma v Google teste:

Rýchlosť sa zmerať ani nepodarilo, tak je pomalá. 

Pomalé monštrum taká téma. 

Iné témy dopadajú podobne, napríklad takto:

Príklad testu inej šablóny v Google nástroji. 

Jednoducho pri výbere dizajnu sa vždy riaďte týmito pravidlami:

  1. Téma vám musí vyhovovať taká, aká je. Len málo vecí sa na nej zvyčajne dá meniť. 
  2. Téma musí byť jednoduchá. Pri každom prvku čo vidíte na obrazovke si položte otázku: pomôže toto mojím návštevníkom aby dosiahli to, prečo prišli? 
  3. Téma musí byť rýchla a dátovo malá. Nad 1 mega na stránke neodporúčam. Nad 2 sekundy načítanie neodporúčam.
  4. Téma musí dobre plniť svoj cieľ aj v mobile. (Plniť cieľ, nie len dobre vyzerať!)

Myslite na to, že téma ktorú idete kúpiť je naplnená nejakým ukážkovým obsahom, zvyčajne obrázkami. Ten je zvolený tak, aby sa vám páčila a aby sa dobre predávala. Keď ju však u seba nasadíte a dáte tam svoje obrázky, môže to vyzerať nečakane zle! Preto je dobré, ak sa pred nákupom poradíte aspoň s pár priateľmi, či tá téma je vhodná. Lepšie, ak sa ale poradíte s niekým, kto sa vo Wordpresse a týchto veciach vyzná. 

Upozornenie: Mnoho dizajnových šablón po inštalácii pridá do vášho Wordpressu aj viacero pluginov. Neraz aj také, aké ani nepotrebujete. Myslite na to. Niektoré šablóny dokonca umožňujú nainštalovať demonštračné články a obrázky. Váš web potom bude vyzerať tak, ako demoverzia keď ste šablónu kupovali. Môže sa ukázať dosť komplikovaným problémom, ako sa zbaviť týchto nainštalovaných dát. Ak už na webe máte veľa článkov, budete nadávať ako sa vám obrázky a články miešajú s tými, ktoré tam vpálila téma. Pred väčšími inštaláciami zálohujte databázu! Jej obnovenie okamžite rieši takéto problémy.

Nuž a nakoniec ešte pár tipov.

  • Ak chcete zistiť, aká téma beží na nejakom webe, ktorý sa vám páči, môžete využiť www.wpthemedetector.com. Nájde aké témy a aké pluginy používa web, ktorý sa vám páči. Samozrejme, ako vždy - ukáže najmä platené pluginy a témy, je to affiliate služba, nie charita. Zarábajú na tom.
  • Ak sa chcete uistiť, či na vašom webe nie je nejaký škodlivý kód, využite službu sitecheck.sucuri.net. Nezľaknite sa varovania ohľadne firewallu. Je to len snaha predať platenú verziu.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.


Už ste čítali?