Dá sa zarobiť na internete cez mikroprácu?

Autor: Miro Veselý | 5.2.2018 o 11:25 | (upravené 5.2.2018 o 11:37) Karma článku: 3,15 | Prečítané:  1050x

Na internete sa dá zarábať mnohými spôsobmi. Dnes sa detailne pozrieme na predaj mikropráce. Dá sa na tom zarobiť? Je to dobrý spôsob podnikania? Alebo je to skôr nádej, ktorá sa rozplynie ako internetová konektivita v lese? 

S mikroprácou už mám zopár skúseností z minulosti, takže tento článok nie je výcuc z iných článkov. Napíšem v ňom skúsenosti a postrehy od roku 2012 (nielen moje). Možno sa vám niekomu budú hodiť.  

Dosť často sa zaujímame o prácu cez intertnet, prípadne prácu doma. Často sa to môže prekrývať, pretože ak máte doma internet, tak môžete robiť neuveriteľne veľa práce. Od písania, kreslenia, rysovania, cez tvorbu webov, marketingové poradenstvo... Jednoducho dnes sa veľmi veľa práce dá spraviť v obývačke a výsledok odtiaľ môžete poslať svojmu zákazníkovi. 

Najťažším momentom dnes teda nie je vyrobiť či dodať službu. Problémom je nájsť niekoho, kto za to zaplatí. Často aj preto, že ak mám dodať klientovi komplexnú službu, cena sa často šplhá do výšin. No niektorí ľudia nepotrebujeú tak profi komplexné služby. Stačí im nejaký rýchly pomocník. Príklad:

Ak vám mám spraviť SEO analýzu, je to práca na pár (desiatok) hodín. Ak sa ale spýtate na jedinú konkrétnu vec, otázku preženiem niektorým softom a za pár minút je jasno. Tomu môže zodpovedať aj cena. 

Práve tu prichádzajú k slovu aj servery, ktoré umožňujú podnikanie v malom. Písal som o nich v piatok v článku o mikropráci a to z pohľadu kupujúcich. Dnes sa posuňme a pozrime sa na tieto servery z pohľadu predávajúceho, alebo službu poskytujúceho.

Typickými predstaviteľmi webov, kde sa môžete rýchlo a ľahko registrovať a začať predávať sú:

  • fiverr.com - anglický jazyk + konkurencia, ktorú keby ste naukladali na seba, asi by dosiahla najmenej na Mars. A takou váhou aj tlačí na nových predajcov.
  • jaspravim.sk - asi jediný reálne fungujúci projekt u nás, stále má príliš malý počet návštevníkov na to, aby sa to nejak svižnejšie hýbalo.
  • sashe.sk - nie je to typický web pre mikroprácu, skôr je to na tému ručných prác. Ale určite patrí do segmentu o ktorom je tento článok - ako si zarobiť cez internet alebo prácou doma. Konkurencia tu už je pomerne tuhá.

Poďme sa teda vysporiadať najskôr s pojmom konkurencie. 

  1. Kým je na takom serveri málo konkurentov, je aj málo návštevníkov, pretože nie je veľmi z čoho vyberať. Takže nepredáte.
  2. Ak je veľa konkurentov a je z čoho vyberať, prídu aj kupujúci. Ale môže sa stať, že si vás nevšimnú. Takže nepredáte. :-D

V každom prípade ten druhý prípad je lepší, pretože tam aspoň je nádej predať. 

Príklady z praxe

Na Fiverr bez náležitej podpory (o tom za chvíľu) nemáte šancu nič predať. Budú pred vami stovky až tisíce predajcov, ktorí majú reputáciu, stovky pozitívnych hodnotení a najmä ROVNAKÚ cenu a službu, ako vy. Prečo by niekto kupoval od začínajúceho neznámeho, keď môže zvoliť púťhviezdičkového populárneho?

  • Na Sashe sa vaša ponuka stratí z hlavnej stránky takmer tak rýchlo, že si ju ani nestihnete odfotiť. Potom už váš produkt ľudia nájdu skôr neúnavným hľadaním, alebo náhodne. Tu je výhoda, že ak maľujete obrázky, tak akúkoľvek už máte konkurenciu, je to viac vec vkusu. Dá sa teda povedať, že v ručných prácach je tento trh trocha iný. Čím viac sa líšite od ostatných, tým väčšia je šanca, že si vás všimnú. 
  • Jaspravím je slovenská verzia Fiverr. Chvíľami mám pocit, že tam je viac predajcov ako kupujúcich. Za jeden deň si váš inzerát rozklikne možno pár ľudí, ale v rovnakej kategórii pribudne viac nových inzerátov. (Väčšinou sú to len obnovené staré, aby sa zobrazovali vpredu.) Aj tu platí, že ako nový predajca budete hlboko v zabudnutí. Jedine že by ste zabodovali niečim tak šokujúco zaujímavým, že presvedčíte. Žiaden strach - ak taký segment nájdete za pár hodín to konkurencia zistí a napodobní.

A čo zárobky? Dá sa zarobiť na internete cez mikroprácu?

Ako všade, aj tu platí paretovo pravidlo. 80% predajcov nezarobí skoro nič. 20% niečo zarobí a niekoľko málo jednotlivcov zarobí príjemne. 

Problémom mikropráce sú mikroceny.

Spravte si rýchlotest

Stačí, ak si vytipujete niekoľko najpopulárnejších predajcov. Takých, čo už aspoň 100× predali. No a takých, čo majú pomerne rovnaké ceny za všetky svoje služby. Zapíšte si čísla - koľko majú aktuálnych predajov? 

Potom sa vráťte o týždeň a pozrite si ako sa im s predávaním darilo. Tu zistíte, že tí úspešnejší majú bežne možno plus 5 nových predajov. 5×5 eur je krásnych 25 dukátov za týždeň. To vydá bratku aj celú stovku za mesiac.

Ako sa ale stať najúspešnejšími? To nebýva až tak ľahké. Tí čo chcú uspieť musia svoje služby neustále sledovať.

  • Musia inzeráty rôzne aktualizovať, aby nezapadli do hĺbky minulosti. (Odborný pojem časožerné aktivity.)
  • Hodí sa investovať do reklamy aby sa ponuka zviditeľnila. (Odborný pojem prachožerné aktivity.)
  • Niekedy musia zaplatiť známym, aby si ich služby kúpili a dali im priaznivé hodnitenie. (Odborný pojem affil-buzeračné aktivity.)
  • Alebo ponúknu službu pod cenu, aby získali klientov, ktorí im to hodnotenie dajú. (Odborný pojem cenošplžné aktivity zamerané na šplh do hĺbky až pod cenu.)
  • Zakladajú viacero účtov a ponúkajú rovnakú službu za rôzne ceny (kvôli kotveniu) a aby zaplnili viac priestoru v ponuke. (Odborný pojem otravotropné aktivity.)

To všetko je nemálo úsilia za často žalostne nízke peniaze. Človek by až horekoval, rukami zalamoval, bedákal a blízkych chvíľami až slzami ostriekal.

Preto to mnohých predajcov zvádza k tomu ponúknuť službu, ktorá nie je až tak kvalitná, na akú sa tvári. Zvyčajne rôzne automatizované služby, prefabrikované výstupy a podobne.  

V zásade teda áno, ak máte produkt, alebo službu o ktorú je záujem, dá sa na tom trocha zarobiť. Ale ešte si nelistujte v katalógoch jácht, áut, či ostrovov na predaj.

Fungovalo by to, keby ste mali denne aspoň desiatky objednávok. Konkrétne z oblasti, ktorú dokážete veľmi rýchlo dodať. Potom sa dá týmto spôsobom zarobiť aj ako fulltime. Niektorí to riešia tak, že na jednom portáli kúpia službu lacno a rýchlo a sami ju ponúknu na inom drahšie a pomalšie. Potom majú jedinú prácu naklikať objednávku a odoslať výsledok. 

Počítajte ale s tým, že najťažší bude štart

  • Musíte napísať dobrý inzerát s dobrou fotografiou. 
  • Musíte (alebo mali by ste) zaplatiť reklamu a to vám nezaručí, že niekto niečo kúpi. 
  • Jeden inzerát asi zanikne a tak by ste mali pripraviť aspoň niekoľko kusov.
  • Musíte si vyplniť svoj profil a fotku. 

To všetko zaberie učite pár hodín práce. Výsledok neistý.

Je to veľký odber pozornosti za potenciálne relatívne malé nákupy.

Na týchto serveroch je totiž ukotvený trvalý tlak na cenovú politiku. Jednoducho každý sa pozerá najskôr na to číslo za koľko ponúkate. No a to je cesta do kytičiek. Snežienky už rastú, takže s prehľadom sa dá začať s podnikaním.

Ak viete napísať perfektný text inzerátu a predávať, je isté, že viac sa vám oplatí ponúkať svoje služby na vlastnej stránke. Nesúťažíte s konkurentami, ktorí podliezajú cenou ako sa len dá. 

Chcete skúsiť šťastie? Pár eur navyše zarobiť môžete. Viete ponúknuť nejakú službu, ktorá sa vám oplatí spraviť za pár eur? Spravte to. Počítajte vopred s tým, že si k tomu budete musieť naštudovať aspoň základy. Tu je zopár tipov, ktoré vám pomôžu v začiatkoch:

  • Čo najskôr získajte vyššiu úroveň predajcu - mnohí hľadajú len medzi top sellermi overených predajcov. Ako? Požiadajte známych nech si kúpia vaše služby. Aj keby ste im mali peniaze vrátiť. Služby však naozaj dodajte! Overíte si tak, koľko času to zaberie a dostanete od nich spätnú väzbu, či sú spokojní. 
  • Každú ponúknutú službu si reálne vyskúšajte! Skôr, než di to niekto objedná. Naozaj ju vyrobte. Nie je nič horšie, než keď zistíte, že zákazník vám zaplatí 5 dolárov (fiverr vám z toho dá niečo cez tri) a vy zistíte, že dodanie vám zaberie 2 hodiny a niečo ešte aj zblbne...
  • Veľa spraví názov. Radšej krátky ako dlhý. Dobre ho premyslite, nič iné asi váš nádejný zákazník nebude vnímať. Len názov a fotka vás delí medzi kliknutím a zabudnutím.
  • Veľa spraví ilustračná fotografia. Overte si čo na nej môže byť. Často je zakázané aby tam bol text. Mala by byť spravená profesionálne. Ak nie ste grafik, šup na fiverr, alebo na jaspravím. Za 5 eur vám to niekto spraví. Amatérske "grafické" zlátaniny zvyčajne nepredajú nič.
  • Ak sa vám len trocha dá, dajte k popisu služby aj video. Je oveľa účinnejšie, predáte viac. Ak totiž zákazník dá vášmu videu čas, vytvárate pozornosť a dôveru. 
  • Inzerujte. Či už budete inzeráty topovať, alebo zainvestujete do Adwords či Facebook reklamy, je to jedno. Ale prinajmenej na štarte potrebujete objem predaja. Toto je však zároveň aj najslabšie miesto celej veci - reklama môže byť mnohonásobne drahšia, než celkové tržby ktoré z nej môžu plynúť. Počítajte veľmi opatrne! (Preinvestovať v reklame 5 eur je smiešne, ale ak váš produkt stojí 5 eur, nemôže vás jeden predaj stáť 5 eur... Aby sa nestalo, že zaplatíte reklamu a za odmenu si na tú reklamu v najlepšom prípade aspoň zarobíte. Čiže výsledok nula eur plus pár hodín práce okolo toho.
  • Rýchlosť komunikácie je kľúčová. Ak sa vás zákazník niečo spýta, čím skôr odpoviete, tým viac dôvery vyvoláte. 
  • Dodajte kvalitnú službu. Toto je podľa mňa samozrejmosť, ale stretol som sa už s predajcami, ktorí v tomto bode zlyhali. Tak to sem píšem. Proste ak sa v niečom veľmi nevyznáte, neskúšajte šťastie. 
  • Dodajte viac, než klient očakával. Vymyslite si niečo, čo dodáte navyše. Upozornite na to klienta, ľudia sú roztržití. 
  • Požiadajte o priaznivé hodnotenie ak bol spokojný. 

S týmito tipmi môžete skúsiť začať. Pri troche šťastia sa vám podarí pár eur si privyrobiť. 

Najmä ak dodávate službu, ktorá sa môže opakovať, potom je to zaujímvé. Keď mi niekto dodá na týchto weboch dobrú prácu, automaticky sa k nemu vrátim. Nebudem hľadať iného dodávateľa. S týmto sa dá počítať pri stanovení ceny za reklamu. Ak je nádej, že dodáte jednému odberateľovi službu opakovane, potom môže byť cena za reklamu vyššia. Pre viac podrobností hľadajte pojem "lifetime customer value". 

Oplatí sa skúšať mikroprácu? Hmm. Myslím si, že cennejšie, než eurá budú skúsenosti. Takáto akcia vás núti rozmýšľať ako obchodník. Donúti vás to formulovať, čo vlastne ponúkate. Trocha kalkulovať, čo sa oplatí a čo nie. Práve takéto veci sa vám neskôr môžu dobre hodiť, ako skúsenosť.

Aké mikropráce sa oplatí ponúkať? 

Tie, ktoré sa dajú ľahko duplikovať a nemusia nevyhnutne vyžadovať veľa času.

  • Písanie textov.
  • Výroba loga.
  • Kreslenie postavičiek (avatary)
  • Tvorba letáku, či brožúry.
  • Tvorba alebo vylepšenie vizitiek. 
  • Prekladateľské služby. 
  • Učiteľ jazyka.
  • Tester webstránok.
  • Virtuálna asistentka.
  • Tvorba prezentácií, alebo tabuliek.
  • Výroba infografiky. 
  • Montáž loga na tričko. 
  • Vizualizácie interiérov.
  • Vizualizácie ebookov v 3D.
  • Výroba Ebookov. 
  • 3D logo.
  • Výroba tituliek do videa. 
  • Výroba znelky / úvodu do videa. 
  • Vektorizácia loga.

A podobné práce. Prakticky všetko sa dá robiť z domu. Získate prax, získate skúsenosti a mnoho ukážok svojej práce. To sa môže zúročiť ani neviete kedy a ako. 

Takže ak v podobných oblastiach máte prax, skúste sa ponúknuť. Možno nezarobíte nič, potom sa vlastne ani nič nestane. No a možno si nájdete nový zdroj príjmu. Alebo mikropríjmu. Ale veď je reč o mikropráci.

Držím vám palce!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kaliňákovi asistuje neznáma právnička. Tají, v akej štátnej inštitúcii pracovala

Bývalý minister vnútra za Smer Robert Kaliňák si už vybral poslaneckú asistentku. Jeho šéf Fico zatiaľ nemá nikoho.


Už ste čítali?