Oplatí sa kupovať mikroprácu?

Autor: Miro Veselý | 2.2.2018 o 11:12 | (upravené 6.7.2018 o 11:22) Karma článku: 3,75 | Prečítané:  838x

Existujú weby, na ktorých sa za malý peniaz dajú kúpiť rôzne drobné služby a práce. Oplatí sa navštíviť ich? Alebo je to len veľký zbor podvodníkov? 

V zahraničí už mnoho rokov vďaka službe PayPal fungujú mikroplatby. Nuž a ak sa dá bez problémov zaplatiť pár dolárov, naviazali sa na to aj rôzne služby. Dnes sa pozrieme na niečo, čo sa volá mikropráca. Pred časom som o tom písal aj tip v článku o zarábaní cez internet.

Myslím, že to začalo webmi ako Fiverr. V začiatkoch to bola služba, kde môžete nakúpiť za 5 dolárov niečo. Logo, službu, kresbu, virtuálneho asistenta. Čokoľvek, čo niekto (napríklad v Indii či na Filipínach) bol ochotný spraviť za 5 dolárov a niekto iný bol ochotný zaplatiť. 

V začiatkoch to bol takmer kultúrny šok - napríklad logo sa bežne dodáva skôr za stovky eur, nie za jednotky. Aj preto to zaznamenalo taký úspech. Dostať niečo takmer zadarmo? Na to počujú mnohí. No a často taká služba naozaj plne postačí. Nie vždy sa oplatí zaplatiť mnohonásobne predražené agentúrne ceny.

Rýchly úspech týchto služieb znamenal, že mnohé nové vznikli a špecializovali sa. Tak dnes nájdete aj „riadne“ služby, kde si môžete najať freelancera. Upwork a podobné – tým sa ale v tomto článku nejdem venovať.

Ostaňme v segmente najmenších. Limit, že služba bude do 5 dolárov už je medzitým zrušený. Publikum sem však stále prichádza v nádeji, že kúpi lacnejšie, než bežne. A niekedy to aj funguje.

Zahraničie verzus domáci

Už spomenutý fiverr.com je asi najznámejší. U nás by som spomenul len dva príbuzné weby:

  • jaspravim.sk - už pár rokov sa snažia dostať sa do povedomia a pokiaľ viem, momentálne nemajú u nás reálnu konkurenciu. Pár pokusov existuje, ale návštevnosť je primalá.
  • sashe.sk – títo sú asi najznámejším serverom, nie je to však typický web pre mikroprácu – skôr je to na tému ručných prác.

Pre mikropracovné servery je obzvlášť dôležité niečo, čo sa volá kritická masa. Platí to pre inzertné weby, ale aj pre diskusné fóra. Ak je malá návštevnosť, nemáte si s kým pokecať. No tak odídete. Ste poslední, tak zhasnite svetlo...

  • Na začínajúcom inzertnom webe je málo inzerátov, nevyberiete si. Neoplatí sa vám pridať tam ani svoj vlastný inzerát, pretože je malá šanca, že by ste niečo predali a nestojí to za investíciu času do prípravy inzerátu.
  • Až od istého množstva návštevníkov sa to „zlomí“ – je z čoho vybrať. Je s kým debatovať. Oplatí sa ponúkať. Potom taký web môže začať úspešne fungovať.

Poďme teda nakupovať. Na predaj sú mnohé služby. Niektoré sú na prvý pohľad hlúposť, iné vyzerajú lákavo.  

Ako a podľa čoho sa riadiť?

Zopár indikátorov máte, ale vždy to bude streľba naslepo. Prejdime si pár signálov, kotré zvyčajne môžu signalizovať - ale aj falošne navádzať.

Počet predajov

Keď nemáme iné informácie, máme tendenciu riadiť sa davom. Ak niekde stojí rad, postavíme sa radšej do neho, než by sme pristúpili o meter vedľa ku voľnej automatickej pokladnici.

Ak vami vybraný predajca už veľakrát predal, nie je to ešte záruka kvality. Možno predáva len preto, že mnohí kupujúci kupujú podľa toho, koľkí iní už kúpili.

Preto to mnohí predajcovia zneužívajú – nakúpia od seba párkrát službu. Tým podvodne zaistia, že služba sa bude javiť populárna. Mimochodom – na tých najväčších serveroch sa iným spôsobom asi ani nedá začať...

Hodnotenie predajcu / služby

Na týchto weboch býva realita deformovaná. Najmä na fiverr je jednoducho zvykom nedávať negatívne hodnotenia. Podobné je to aj u nás. Asi všetci predajcovia dávajú ponuku, že radšej vrátia peniaze, len aby sme im nedali negatívne hodnotenie

Realita potom vyzerá tak, že všetky služby majú top vysoké hodnotenie. Ak tam raz za 50 hodnotení niekto napíše kritiku, vyzerá to ako keby zlý bol ten, čo kritizoval. Tým pádom sa ale nemôžete riadiť hodnoteniami a tak ani nemajú žiaden zmysel.

Čím viac hodnotení daná ponuka má, tým viac ľudí si danú službu kúpilo. U mnohých však spokojnosť neznamená kvalitu. Znamená to, že my, kupujúci, nechceme byť malicherní. 

Level predajcu

Ďalší znak na hodnotenie je „hodnosť“ predajcu. Čím viac predajpv, tým vyšší level. Na niektorých weboch sa hodnosť dá kúpiť. Môže to byť signál, že predajca predáva a asi vám dodá, čo si objednáte.

Ukážky reálnych prác

Ak predajca ponúka ukážky, je to vždy výhoda. Nemáte síce istotu, či sú to jeho práce, ale je to signál.

  • Ak si, napríklad, dáte vyrobiť logo, ukážky napovedia veľa.
  • Pokiaľ si dáte spraviť SEO analýzu, tak tam žiadne ukážky vopred nebudú.

Na druhej strane ide o relatívne nízke čiastky. Dá sa to risknúť.

Bezpečnosť

Výhodou týchto služieb je to, že za vaše peniaze zvyčajne dostanete sľúbený produkt. Najmä ak kupujete u predajcu, ktorý už predal viackrát, je veľmi  pravdepodobné, že vám službu dodá. Neutečie vám s peniazmi, pretože tie drží zriaďovatel systému. Preplatí ich až keď poviete, že to čo ste chceli aj máte.

K bezpečnosti ešte poznámka. Opatrnejšie pri dodávaní služieb spojených s duševným vlastníctvom. Ak si dáte navrhnúť logo za 5 dolárov, alebo napísať nejaký článok za 3 eurá.

V tejto cene sa vašej zakázke nikto nebude venovať viac, než pár minút. Skúsený operátor (zámerne nechcem napísať grafik) vie s pomocou vhodného programu vyrobiť krásne logo za pár sekúnd. Vyklopí vám 3 verzie za 5 dolárov a robí inú prácu.

Neskôr však môžete zistiť, že logo bolo ukradnuté inej firme a tá vás môže zažalovať. Alebo zistíte, že návrh plagátu používa fotografiu, či grafické prvky, na ktoré nemáte potrebnú licenciu.

Kedy siahnuť po týchto službách

Typicky sa na týchto portáloch dajú robiť malé úlohy.

  • Chystáte si prezentáciu a niekto vám ju môže pekne naformátovať.
  • Potrebujete rýchlu SEO analýzu a nechcete najímať agentúru.
  • Chcete si dať nakresliť karikatúru, ako by ste vyzeral v seriáli Simpsonovci.
  • Chcete si dať vyretušovať fotku.
  • Spraviť 3D vizualizáciu knižnej obálky.
  • Potrebujete natočiť nejaké video.
  • Potrebujete malý web a váš rozpočet je nižší, než ste posledne dali za večer s rodinou v kine a cukrárni.
  • Potrebujete preklad textu a s Google translate nie ste kamarát.
  • Potrebujete vyrobiť reklamný materiál.

Vyskúšajte, uvidíte. Počítajte radšej vopred s tým, že výsledky nemusia byť vždy tak dobré, ako sa tvária. Čím nižšia je cena, tým menej času s tým váš dodávateľ strávil.

Na druhej strane skúsený profesionál vie niektoré veci pripraviť naozaj veľmi rýchlo. Ak príde jasné zadanie, žiadne diskusie okolo toho, niekedy sa naozaj za pár sekúnd dá vyrobiť výsledok. Pre zadávateľa tak je skvelé, že to má lacno a profesionál to zvládne popri inej práci.

Nuž a nakoniec sa postavme každou nohou do iného tábora

Niektorí šikovníci totiž vedia celkom dobre pre-predať službu. Príklad:

  • Viete nájsť zákazníka, ktorý zaplatí za logo 100 eur? Na portáli s mikroprácou vám ho spravia za 5. Rozdiel je váš.
  • Máte zákazníka, ktorý by chcel kúpiť návrh webu. Dodávateľ z mikropracovného webu vám to dodá rýcho a v poriadku. Vy to len zmanažujete.
  • Je váš pracovný čas vzácny a ste dobre platení? Potrebujete niečo na internete nájsť? Najmite si osobnú asistentku, tá vám to nájde za lepšiu cenu.

Týmto spôsobom ostatne funguje mnoho predajcov aj na ebay a iných miestach. 

Nabudúce sa pozriem na tieto služby presne z opačného pohľadu – teda z pohľadu predajcu. Oplatí sa ponúkať? Dá sa zarobiť? O tom si povieme nabudúce.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Viac stíhačiek ako my kúpili z okolitých krajín len Poliaci

Náklady na letovú hodinu majú americké F-16 rádovo vyššie ako gripeny.

ŽENA

Kúpete sa s deťmi a chodíte pred nimi nahí? Čo znamená nahota doma

Dokedy je v poriadku kúpať sa s deťmi?


Už ste čítali?