Web bude asi pomaly končiť tak ako ho poznáme

Autor: Miro Veselý | 14.3.2018 o 13:18 | Karma článku: 10,12 | Prečítané:  8903x

Za posledné roky tu máme veľa zmien, v posledných dňoch však noha Google vo dverách zas o kúsok zmenila polohu. Varená žaba už začína rozvoniavať, aj keď sama ešte nezbadala, že sa varí.

Vo svete internetu nič nie je na stálo ani na trvalo. Tak, ako sa takmer nepretržite mení webdesign, obsah či technológie, mení sa aj prostredie. 

Google kedysi začal ako vyhľadávač. Hľadal medzi miliónmi webov a bol v tom najlepší. Ako plynú roky, stále viac sa mení na zobrazovač. Vyhľadávacie funkcie sa dostávajú do pozadia. Písal som o tom nedávno v článku Ako sa za 10 rokov zmenili návštevníci webov? Takže dnes už len stručne.

Že Google uprednostní reklamy pred vyhľadávaním je bežné už dávno. Neskôr pribudli rôzne boxy.

Dnes som, napríklad písal článok o vláknine. Všimol som si ako ľahko sa dá zistiť, koľko vlákniny je v niektorých potravinách. Viem si predstaviť, aké prepady v návštevnosti webov s výživovými hodnotami to mohlo priniesť. V podstate to znamená, že človek, ktorý chce vedieť koľko vlákniny je v nejakom jedle už nemusí vôbec opustiť Google.

Ak chcete vedieť, koľko vlákniny má brokolica, stačí sa spýtať veľkého Alphabet Inc. Hneď vidíte, že vláknina je 2,6 gramu. Paráda - rýchla odpoveď.

Pre mňa, ako tvorcu webov to však nie je celkom triviálne. Kopa informácií je vytiahnutá z webov. Často z Wikipedie, kde ju pracne napísali autori celkom bezplatne. Akýmsi zaujímavým kúzlom sa tento obsah stáva majetkom súkromnej spoločnosti, ktorá ju používa vo výsledkoch. Nám to nevadí, veď sme tak ľahko zistili ako to je s tou vlákninou. Ale trend je zaujímavý. 

Pôvodné weby, z ktorých sú povyhrýzané tieto dáta potom už často nemá vlastne ani zmysel navštíviť. Najmä, ak ste už dostali odpoveď na svoju otázku. No a to predsa šetrí čas. Kto by sa sťažoval?

V prípade predpovede počasia je to podobný príklad. 

No a prečo o tom zas píšem?

Novinkou je, že najnovšie sa už začínajú objavovať len tieto boxy bez výsledkov vyhľadávania. 

Doteraz totiž pod tými informáciami boli zobrazené relevantné stránky. V posledných dňoch sa však situácia zmenila. 

Dáte hľadať súčet a infobox je jediným výsledkom. Google vám dáva odpoveď a už neponúka inú. Včera na to upozornil searchengineland. Nuž a veru, aj u nás to už funguje na niektoré otázky. 

Zatiaľ sa to týka jednoznačných odpovedí. "Koľko je hodín v niektorom svetovom meste" je objektívne informácia, ktorá fakt nepotrebuje viac, než jednu odpoveď. 

Je to však signál pre nás, čo robíme okolo webov. Weby, ktoré ponúkajú odpovede na jasné otázky budú postupne končiť. Vyhľadávač si odpovede vie pomocou umelej inteligencie pekne zložiť. Neskôr ich prehľadne zobrazí. No a čím viac služieb nám takto pripraví, tým menej pestrý bude svet internetu. 

Uvidíme, či to bude dobré, alebo zlé. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.


Už ste čítali?