8 kontrolných otázok pri tvorbe loga

Autor: Miro Veselý | 20.8.2018 o 9:44 | Karma článku: 2,35 | Prečítané:  880x

8 tipov, ako si môžete skontrolovať, či vaše firemné logo plní svoju funkciu.Čo ak nie? Svetové firmy svoje logá vylepšujú. Aj vy môžete. V tomto článku nájdete ilustrovaný návod na kontrolu loga.

Pozrime sa dnes na niekoľko otázok, ktorými si pri práci kontrolujem, či je firemné logo navrhnuté aspoň trocha použiteľne. Využijem na to logo, ktoré som aktuálne navrhoval pre klienta. Celý proces návrhu a tvorby loga som spracoval podrobne v tomto článku. Tu sa zameriam na praktické ukážky, ako môžete o logu uvažovať aj vy.

Prosím, čítajte tento článok ako návod, podľa ktorého môžete posúdiť vaše vlastné logo. Ak vám pomôže nejak ho vylepšiť, budem rád. No a ak logo práve plánujete začať robiť, môžu vám prísť vhod tipy, na čo myslieť. No a hlavne, že by to nemal robiť amatér. Doplnkové čítanie potom môže byť aj môj článok Aké logo potrebuje začínajúca firma

Zadanie práce

Najťažšia úloha býva rozhodnúť, čo firma chce reprezentovať. Aké sú to hodnoty, aké ciele. Tomu sa totiž potom dá podriadiť celková práca s písmom. Ak grafik vie o firme veľa, pomôže mu to. Má výrazové a typografické prostriedky, ktorými vie vyjadriť pocity aj nálady. Písmo sa dá vybrať tak, aby vzbudzovalo autoritu, ale aj úsmev. Grafický symbol môže upútať, prekvapiť, aj smerovať. Vhodná kombinácia prvkov potom môže o firme "cez" logo povedať viac, než si veľa podnikateľov myslí. Mnoho menších i väčších firiem svojím logom svetu odkazuje:

Nemali sme síce peniaze na grafika, ale dôverujte nám....

V našom prípade sme teda pri zadaní určili, že pôjde o logo pre obchod so športovými potrebami, ktorý v týchto dňoch vzniká. Zámerom bolo, že pôjdeme do výrazne konzervatívneho podania. Čím menej ozdôb, tým lepšie. Čím jednoduchšie písmo, tým lepšie. Chceli sme tým logom vyjadriť dôveryhodnosť a stabilitu. Eshop totiž je na trhu už vyše 15 rokov a teraz len rebranduje na nový názov.

Kontrolná otázka číslo 1 na vaše logo: Vypracovali ste si predstavu, čo má vaše logo vyjadriť a symbolizovať? Aké hodnoty má vyjadriť? Akú emóciu vyvolať? Akú cieľovú skupinu má osloviť?

Napíšte si tieto zámery. potom si položte otázku: Podporuje vaše aktuálne logo tieto zámery?

Voľba písma

Zvolil som čisté a jednoduché písmo.

V katalógoch písiem nájdete nepreberné množstvá rôznych fontov. Hneď na prvý pohľad potom vidíte, či sa vám písmo pozdáva, alebo nie. 

Vždy keď sa dá, používam ako hlavný výrazový prvok samotné písmo. Na niektoré logá stačí krásny druh písma a už nemusíte nič pridávať.

Až príliš často vidíme logá vyrobené z elegantného písma, ktoré sú zbytočne zaťažené nejakým zúfalým príveskom, fľakom, alebo tvarom. Ten potom zohyzdí všetko.

Kontrolná otázka číslo 2 na vaše logo: Zodpovedá voľba písma vášmu zámeru? Je písmo konzervatívne ak také má byť byť? Je hravé, ak reprezentujete hravosť? Je ako z westernu, ak sa to hodí do vášho zámeru? Alebo voľba písma nevhodná?

Farba loga

Už pri návrhu treba myslieť na to, že logo musí "zniesť", že bude čiernobiele. Preto každý návrh kreslím v čiernej. Bez farieb. Výsledné farby sa ladia ako posledná, nepovinná vec. 

  • Predstavte si, že logo pôjde na tričko.
  • Alebo ako jednofarebná potlač na pero. 
  • Alebo bude ako gravírovaný nápis na dverách.

Nie vždy sa hodí, aby ste použili dve, alebo viac farieb. 

Ani pri tlači faktúr nie je vždy nutné tlačiť vo farbe. Aj tam bude logo čiernobiele. A musí vyzerať rovnako dobre, ako keby bolo farebné. Preto návrh loga musí začať bez farieb.

Kontrolná otázka číslo 3 na vaše logo: Znesie vaše logo čiernobiele / monochromatické spracovanie? Čiernobiele znamená čierna a biela. Nie poltóny, kresby, fotky. Poltóny budú vždy problém. 

Avšak často máme možnosť pracovať s farbou, potom logo môžete nafarbiť ako treba. 

Aj keď je to len simulácia, vždy testujem, či logo bude fungovať v rôznych situáciách. Na fotke, na vizitke, na tričku, v reklame, na videu.

  • Veľa logotypov je navrhnutých prvoplánovo, aby pekne vyzerali na webe.
  • Na fotke však zanikajú, alebo sa po zmenšení stanú nečitateľné. 

Myslite teda na to, že logo sa zobrazí raz na budove a inokedy na vizitke.

Kontrolná otázka číslo 4 na vaše logo: Znesie, ak ho zmenšíte na 1 alebo 2 centimetre? Bude čitateľné? Ako bude vyzerať (a dá sa vyrobiť?) ak by bolo umiestnené ako kovový nápis na budove?

Kontrolná otázka číslo 5 na vaše logo: Koľko používate farieb v logu? Ak len jednu, niektoré reklamné použitia budú výrazne lacnejšie. Trebárs stačí vyrezať logo z jednej fólie a nalepiť. Ak máte farieb veľa, stúpa riziko, že sa stane chyba. Výroba často zmení farby a sú z toho zbytočné ťahanice.

Pri farbách je zvykom, že v každej tlači vyjde farba celkom inej farby. Preto ak sa dá, používajte čo najmenej špeciálne farby. 

Grafický prvok

V logách sa zvyčajne používa nejaký symbol, ktorý má text doplniť. Nie je ľahké vybrať ho. Jednoduché a elegantné tvary sú už všetky použité nespočetne veľa krát. Zložité tvary nebývajú dobrou voľbou. 

Najhoršie býva skĺbiť grafický prvok s písmom. Pripomína to test inteligencie. 

Neraz vidíme na logách nevkusné (pretože nesúrodé) prvky.

Kontrolná otázka číslo 6 na vaše logo: Zodpovedá váš grafický prvok písmu. Je to celé spravené "jednou rukou"? Alebo tam prvok ruší ako pripínačka pod zadkom?

V tomto logu som sa rozhodol použiť starú známu a do obla ošúchanú bodku. 

Chvíľu bolo treba hľadať, aká má byť veľká. Samotná pôvodná bodka nad i by síce stačila, ale logo je potom dosť nudné. Príliš veľká by zas objekt preťažovala. Preto som nakoniec vybral mierne väčšiu bodku. Bude symbolizovať istú autoritu, jednoznačnosť. Dá sa vnímať ako úderný symbol lopty i terča. Je v tom síce veľa abstrakcie a málo originality, ale ak chceme konzervatívne logo, toto je pomerne dobrý kompromis. 

Dobrým tipom je potom v práci s reklamou, alebo dizajnom grafický prvok od loga odpútať. Tak, ako napríklad logo Nike už dávno nepotrebuje nápis. Alebo písmeno f v modrom obdĺžniku už nepotrebuje napísať celé slovo. 

Červená bodka potom môže byť použitá na prezentácii ako zástupný symbol. 

Opakovaním grafického prvku potom vnesiete do svojich materiálov jednotu a zároveň cvičíte zákazníka vo vnímaní daného symbolu. 

Kontrolná otázka číslo 7 na vaše logo: Znesie váš symbol oddelenie od loga a použitie ako samostatného objektu? Nevznikal symbol v roku 1992? Možno by zniesol inovovať. 

Eskáááá

A teraz tu na vás mám podchystaný jeden test. Pozorne si pozrite tento obrázok s dvoma logami:

No a teraz si v duchu odpovedzte na otázku: ktoré z týchto dvoch lôg je väčšie? Ľavé alebo pravé? 

Odpoveď vás možno prekvapí. Sú rovnaké. 

Ak totiž máte na umiestnenie loga vymedzený nejaký priestor, musí sa doň zmestiť. 

Z toho dôvodu je mimoriadne výhodné, aby logo bolo čo najkratšie a najnižšie. 

Viem, na vašom webe a letákoch si môžete logo spraviť aké chcete. Ale potom sa u vás koná nejaký benefičný koncert. Prispejete a dostanete možnosť, aby sa vaše logo objavilo na plagáte. Trebárs na takomto (simulácia!):

Schválne si svoje logo skúste takto zobraziť. Bude vôbec viditeľné? Dá sa prečítať? Ja viem, že tieto zoznamy sponzorov si prezerajú len sponzori. Ale asi viete, čo som chcel povedať. 

S tým súvisí koncovka označujúca doménu. 

V tomto konkrétnom prípade zožerie doména bodkaeská 20% plochy. Stojí to za to? 

Nie som si istý. 

Viem, pred rokmi sme tak zvyčajne chceli zdôrazniť, že to je on-line projekt. Lenže dnes?

Čo dnes nie je on-line?

Kontrolná otázka číslo 8 na vaše logo: používate v logu koncovku bodkaeská? Alebo prepytujem eseró? A je to naozaj nutné? Nebolo by pre vás výhodnejšie v tichosti ten prívesok nechať zmiznúť?

To bolo mojich 8 otázok pri tvorbe loga

Takých otázok je, samozrejme, viac. Ale skúste niekde začať a postupne sa môžete dostať ďalej.

Jasné, logo by mal navrhovať ťažotonážny profík. Ale menšie firmy a živnostníci nemáme a nemajú rozpočet, ktorý by umožnil objednať si grafickú celebritu. Aj svojpomocne sa viete dopracovať k pomerne slušným výsledkom. Je viacero nástrojov na výobu loga. Aj zadarmo. Zvyčajne dôležité je o veci trocha rozmýšľať a poradiť sa aspoň s pár ľuďmi, ktorí majú aspoň základné grafické vzdelanie.

Ak si navrhnete vlastné logo "na kolene", ale splníte aspoň takéto základné krtitériá, bude to fungovať. Nebude to na cenu za priemyselný dizajn roka. Ale splní to účel zvyčajne celkom naplno.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.


Už ste čítali?