Špionáž konkurencie - na webe už neplatia staré miestenky

Autor: Miro Veselý | 9.7.2018 o 8:08 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  957x

Dnes téma pre všetkých eshopistov a tvorcov webov. Tiež badáte, že je stále viac konkurencie? Ďalšie hladné krky tiež chcú z koláča, ktorý nikdy nebol a ani nebude veľký. Ukážeme si, ako sa konkurencia dá špehovať.

Tak zhruba pred rokom 2000 stačilo na web dať pár článkov a celý trh bol váš. Aj jednooký sa tak mohol stať kráľom. V Slovenčine bolo pár webov a kto chcel čítať, našiel ich. 

Za tie roky sa situácia hodne zmenila. Dnes máme tisícky webov a takmer denne vznikajú nové a nové. Mnohí z ich tvorcov do toho lejú dosť vysoké čiastky na marketing a dúfajú. Dúfajú, že keď zaujmú lepšiu pozíciu, tak si odrežú väčší kúsok z koláča. Možno aj s hrozienkom.

Pre menej skúsených tvorcov webov je toto chvíľa, ktorá má dosť dramatické dôsledky. Pozerajú si štatistiky návštevnosti a konštatujú nepravidelný, zato však vytrvalý pokles. 

Je to prirodzený stav. Vyhľadávač sa snaží poskytnúť čo najlepšie výsledky vyhľadávania. Na druhej strane nechce príliš preferovať niektorý konkrétny web. Nuž a tak sa to celé rozmrví na drobné. Vďaka tomu sa občas "k slovu" dostanú aj menšie weby. No a tiež aj nové, ktorých kvalita je v očiach robotov vyhľadávačov lepšia, aj keď ľudské oko to vidí inak. (Že pozdravujem ynženýrov gúglu.)

Takto, napríklad, vyzerá návštevnosť na troch rôzne silných weboch za posledný zhruba rok a pol. Jeden bežný e-shop (stovky produktov), jeden magazínovitý typ webu a jeden odborný web. Všade sledujeme výrazný pokles. 

Nie je však všetko tak čierne, ako by to vyzeralo. 

Za rovnaké obdobie sa môžete pozrieť aj na štatistiky troch novších webov. Áno. Títo to robia lepšie. "Berú" tak tú návštevnosť, ktorá kamsi mizla u tých predošlých. 

Aký rozdiel medzi týmito webmi?

  • O tie prvé sa ich autori nijak výraznejšie nestarajú. Píšu možno obsah, pridávajú produkty. To, čo robili vždy. Nič navyše. 
  • Tie druhé weby majú pod palcom ľudia, ktorí analyzujú trh a investujú do marketingových aktivít. Vedia čo a prečo robia.

Ak máte aj vy web, ktorého výkon stagnuje, alebo dokonca klesá, potom je čas spraviť si rýchlu analýzu. Pozrite sa, ako a prečo sa pred vás dostáva konkurencia? V akej oblasti? Kto to je? Čo máte začať robiť inak a v čom ste dobrí?

Keď takúto analýzu robím pre klienta, zvyčajne postupujem takto. 

1. Analýza v Ahrefs

Existujú viaceré nástroje, ktoré dokážu posúdiť aj cudzí web. Jeden z nich je Ahrefs. pomocou neho získate rýchly obrázok o tom, ako sa určitému webu darí. Aj keď dáta sú verejne prístupné, na ukážku použijem jeden svoj starší web o alkoholizme. Nech nikto nemôže nariekať, že prezrádzam kľúčové slová, alebo nejakú stratégiu. Už roky sa oň nestarám a tomu zodpovedajú aj výsledky.

Predstavte si, že web zachytka.sk je vašim konkurentom a chcete sa na vec pozrieť detailne. Nástroj vám ukáže ODHAD (!) parametrov. 

V tomto prípade viem, že odhad návštevnosti nie je práve najpresnejší, pretože poznám skutočné čísla - sú nižšie. Čím väčšia je na webe návštevnosť, tým presnejšie ju zvyčajne nástroje vedia odhadnúť. 

Viete odhadnúť počet spätných odkazov a ďalšie metriky. Nechcem vás tým zaťažovať, to je téma na knihu. Avšak aj keď o tom veľa neviete, z týchto informácií viete veľa povedať. Napríklad si môžete pozrieť: Na aké slová sa váš konkurent zobrazuje? 

Dozviete sa, aké kľúčové slová a na akej priemernej pozícii vo vyhľadávaní konkurent obsadil. Špionáž už začína byť zaujímavá. 

Všetky slová si hneď expornete, za chvíľu s nimi budeme robiť. 

Niekedy tak dostanete nápad vo akého segmentu sa môžete pustiť.

Môžete si zobraziť ODHAD, ktoré stránky daného konkurenta sú najúspešnejšie a privádzajú mu najviac návštevníkov. 

No a tiež si môžete pozrieť na akých doménach konkurent má spätné odkazy. Tu obrázok nedávam, pretože by tam boli cudzie weby. Avšak tieto informácie vám poslúžia najmä pri tvorbe stratégie linkbuildingu. 

MarketingMiner

V ďalšom kroku sa už presúvam do Marketingminera, už som o ňom písal tu aj tu. Už uložené kľúčové slová, ktoré sme nazbierali u konkurenta (alebo u viacerých konkurentov) teraz vložíte do Marketing Minera a dáte vytvoriť report. 

A šup na výber reportu. 

Zaujíma ma:

  1. Hľadanosť daného kľúčového slova. Čím viac ľudí hľadá, tým viac sa oplatí, aby váš web bol čo najvyššie vo výsledkoch. Zas ale bude tam vyššia konkurencia a tak musíte posúdiť, či sa oplatí o dobré pozície bojovať.
  2. Pozícia - na akej pozícii je môj web na dané slovo alebo frázu? (Tu môžete namiesto svojho webu vložiť web konkurenta, ktorý vás zaujíma) - ak nemáte kúpený Ahrefs. 
  3. Landing page - ktorá stránka bude zobrazivšia sa po zadaní daného slova? To nás zaujíma, aby sme vedeli stránku posúdiť a spraviť lepšiu, než má konkurent. 
  4. Návrhy z reklamných systémov. Niekedy to na vás vypľuje pekné návrhy slov, na ktoré ste nemysleli. Najmä longtailové frázy bývajú výhodné a často sa dajú pomerne ľahko získať aj na dobré pozície. 
  5. Analýza SERP. Pre každé slovo sa dozviete poradie 10 aktuálne zobrazených webov. Ak to spravíte s dobre cieleným balíkom slov (jedna téma) získate celkom dobrú aktuálnu snímku vášho trhu. Zistíte, ktoré domény / weby sú vašim skutočným konkurentom. Nemusia to byť len eshopy. Neraz sú to magazíny, či affiliate stránky. Často nájdete nové weby o ktorých existencii by ste sa dozvedeli až keď môže byť už neskoro.

Odstrelíte to a počkáte na výsledky. Ak je v hre pár sto kľúčových slov, bude čo analyzovať. 

Vo výsledku dostanete buď dáta na preklikanie, alebo excelácku tabuľku s dátami. To si môžete rôzne triediť.

Výsledky špionáže a závery

Teraz máte v rukách dáta. V praxi sa zvyčajne analyzuje o niečo viac webov ako len jeden. Špionáž vám ale vie povedať napríklad toto:

  • Ktorý konkurent (konkurenti) vás predbiehajú? Ktorí idú "hore", kým vy stagnujete, alebo padáte. Prečo sa to deje?
  • Čo robí konkurent preto, aby bol úspešný? Väčšinou sa v týchto nástrojoch viete doklikať k odpovediam. Zvyčajne to býva kombinácia dobrej SEO stratégie, dobrého obsahu a dobrého marketingu. 
  • V akých oblastiach (témach, kľúčových slovách) je konkurent dobrý a v akých ho viete predbehnúť ľahko?
  • V čom konkrétne ste slabí vy a mali by ste to posilniť? Váš web totiž môžete "odmerať" rovnako, ako web svojho konkurenta. Porovnáte výsledky a už začnete tušiť, čo sa deje. 

Z týchto všeobecných viet sa, samozrejme, nenajete.

Treba ich pretaviť na úlohy...

  • Na písanie / fotenie / filmovanie. 
  • Na optimalizáciu webu na rýchlosť. Tip: o meraní rýchlosti wordpressovej šablóny som písal nedávno. 
  • Na analýzu kľúčových slov - z nich viete nastaviť nejaké SEO závery. 
  • Na kalkuláciu, či sa oplatí alebo neoplatí reklama. 
  • Na investície do marketingu a linkbuildingu.

Alebo... ...alebo na to, že nespravíte vôbec nič!

Niektoré weby si totiž zarobili len v istom trhovom prostredí. Teraz už bežia závody v zbrojení. O prvé miesta vo vyhľadávačoch súperí nečakane veľa webov. V lukratívnejších segmentoch aj stovky. 

Je to ako keď sa rozbrechá stovka psov. Ako medzi nimi chcete počuť toho vášho?

Jeden z aforizmov totiž hovorí, že ak ste tam, kde je väčšina, mali by ste sa nad sebou dlho zamyslieť.

Ako príklad vezmem web kamarátky. Robila ho pred vyše 10 rokmi. Privádzal jej zákazníkov tak akurát. Ideálny a takmer bezplatný marketingový i reklamný to kanál. Mierne prosperujúca živnosť. Dnes už ten web takmer nikto nenájde. Aby to zvrátila, musela by denne písať možno aj niekoľko článkov. Musela by mesačne investovať do reklamy a marketingu aspoň pár stovák. Potom by bola na číslach z pred pár rokov. No jej služby nezarobia na takúto podpornú "mašinériu". 

Je to podobná bariéra, ako keď máte e-shop. Ako rastiete, dostaví sa chvíľa, kedy:

  • sami už nestíhte robiť, ale
  • ešte to nezarába na to, aby ste mohli mať brigádnika.

Ak teda na internete máte pocit, že sa veci zhoršujú, analyzujte.

Aj keď to nie je zadarmo, ale s uvedenými nástrojmi viete v cenovom horizonte desiatok eur zistiť veľmi veľa informácií, ktoré vám môžu pomôcť. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kočner ostáva vo väzbe, súd zamietol žiadosť o prepustenie

Rozhodnutie dostala špeciálna prokuratúra.

DOMOV

Dôležité fakty o pakte, pre ktorý Lajčák hrozí demisiou

Globálny pakt o migrácii vzbudzuje vášne v slovenskej politike.


Už ste čítali?