Zákonom nariadená buzerácia na webe

Autor: Miro Veselý | 23.7.2018 o 20:06 | (upravené 4.10.2018 o 14:11) Karma článku: 4,10 | Prečítané:  1846x

Niektoré prvky na webstránke sú dané zo zákona. Niektoré si na web zavesí majiteľ vo všetkej dychtivosti sám. No a všetky spolu vám povedia: na tomto webe nie ste vítaní.

Z dôvodov ochrany osobných údajov teraz na mnohých weboch pribudla lišta. Zoznamuje nás s tým, čo už viete (platí to prakticky na každom webe rovnako) a vo väčšine prípadov vás to ani nezaujíma. 

Na náhodne zvolenom webe si pozrime, aké najčastejšie prvky sa na weboch dnes objavujú. Otvoríte stránku a takmer okamžite sa pred vami zamkne a potemnie. 

Áno, je tu čas buzerácie:

  1. Mnoho webov sa snaží získať povolenie, aby vám neskôr mohli posielať push notifikácie. Takže aj keď na tom webe nebudem, môže ma otravovať ďalšími upozorneniami. Nápad je dobrý. Ale ak si takto objednáte hlásenia z 10 či 20 webov, zamestnajú vás na celý deň. 
  2. Klasické vyskakovacie okno na e-mailový alebo iný marketing. Aj táto služba sama o sebe zvyčajne funguje výborne. Ale ak si naobjednávate v priebehu času majling z viacerých webov, e-mailová schránka sa stane nepoužiteľnou. Jedine to rovno mazať. Veľa ľudí to rieši tak, že na riadnu komunikáciu sa potom presťahjú na inú e-mailovú schránku.
  3. Lišta s GDPR upozornením o cookies. Absolútny nezmysel vyžadovať niečo také od všetkých webov, keď pre všetkých by bolo jednoduchšie, aby sa návštevník rozhodol sám ako sa chce zariadiť. Z povahy veci je to nastavené v dobrom úmysle zle.

Niektoré weby ani potom s otravovaním neprestanú. Zobrazí sa lišta. Niečo vám chcú predať.

Aj tieto lišty sú samé o sebe vysoko účinné. Ale návštevník, ktorý sa už po troch kliknutiach chcel začítať do článku zatiaľ musí posudzovať rôzne texty a klikať. 

Chápem, za obsah sa musí platiť. Ale možno ste práve stratili nervy a chcete web radšej opustiť. 

Nie!

Ešte na vás musí vybrechnúť exit-okno. 

Móda týchto otravných stratégií už dávnejšie mala skončiť. Google sa už nechal počuť, že stránky s pop-up oknami bude upozaďovať vo výsledkoch vyhľadávania. Zatiaľ teda veľmi nebadať. 

Záver

Je celkom jasné, že tieto výzvy na akciu fungujú. Tak ako otravná reklama síce otravuje, ale zvyčajne aj predáva. Preto ich netreba hneď plošne zamietnuť. 

Je však otázkou miery, v akej ich máme na weboch používať. 

  • Informácia o cookies je povinná zo zákona, takže tá by sa tam asi objaviť mala. Tým ste už dosť silne odčrpli z kalicha trpezlivosti svojho návštevníka. Budeme dúfať, že to čím skôr upravia lepšie nastaveným zákonom. 
  • Rôzne pop-up okná, ktoré vyskočia hneď, alebo po nejakej akcii používateľa sú diskutovateľné. Na jednej strane fungujú super na to, na čo sú určené. Ľudia poslúchnu a vložia adresu. Na druhej strane často je v systéme ťažké nastaviť, aby okno neotravovalo ak čitateľ nechce.
  • Lišty a pásiky s výzvou na akciu fungujú, najmä ak sa animáciou trocha pripomenú. 
  • Exit okná sú skôr na zváženie. Ak už niekto chce odísť preč, tak len menšie percento návštevníkov predsa len niečo kúpi, alebo objedná. 
  • Plus k tomu treba prirátať všetky reklamné fotmáty, ktoré na webe sú nezávisle na lištách. 

Web jednoducho z niečoho žiť musí. Návštevník však už dnes je mimoriadne rozptýlený. Treba ho tĺcť hlava-nehlava. To pravé majstrovstvo je v tom nájsť mieru, ktorá je ešte účelná, ale už nie za hranicou otravnosti.

Tip: Pozrite si aj môj článok o tom, ako písať, aby sa to dobre čítalo...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.


Už ste čítali?