Veľký úder Google zatriasol webmi od 1. 8. 2018

Autor: Miro Veselý | 13.8.2018 o 10:48 | (upravené 13.8.2018 o 20:35) Karma článku: 10,25 | Prečítané:  4862x

Google sa snaží o čo najlepšie výsledky vo vyhľadávaní. Preto občas výsledkami zatrasie. Jeden z takých otrasov prebieha práve v týchto dňoch. Dá sa na ňom ukázať niekoľko vážnych problémov (nielen) slovenského internetu. 

Tuším, že tento článok bude baviť málokoho. Nie je zábavný. No pojednáva o niektorých vážnych problémoch digitálnej doby. Tieto problémy ešte nemajú riešenie. Práve ho utvárame vy všetci. Čitatelia, autori, firmy, vyhľadáva

Ľudskou rečou chcem porozprávať pár slov o problematike radenia výsledkov vo vyhľadávaní. Ak sa v tejto téme orientujete, môžete úvod hneď preskočiť. 

Úvod

Je doba, kedy sme si zvykli nájsť všetky odpovede kde? ... Na gúgli. Kde inde? Načo si niečo pamätať? Vytiahnete mobil, ťuknete a viete. Aspoň tak to vyzerá na prvý pohľad. Skutočnosť je značne iná.

Možno máte pocit, že odpovede sa dajú nájsť. 

  • Čo to presne znamená? Zadáme otázku a nájdeme výsledok.
  • Čo to znamená presnejšie? Že výsledok síce "hľadáme", ale zas nie príliš dlho.
  • Čo to znamená ešte presnejšie? Že to, čo vo výsledkoch vyhľadávania nie na prvých pozíciách, nikdy nenájdete.
  • Čo z toho vyplýva pre autorov webov? Bojovať o to, aby sme s našimi webmi boli na čo najviditeľnejších pozíciách. Inak web nikto nenájde.

Obchodníci si už dávno všimli, že existujú triky, ktorými sa dá Google obalamutiť. Nuž a tak sa začala vojna mačky s miliónmi myší. 

  1. Obchodníci analyzovali výsledky Google. Našli trik, ako dostať medzi prvé výsledky vyhľadávania práve tie svoje stránky. Je jedno, či právom, neprávom, spravodlivo alebo nie. Dostali ich tam. Ak niekto hľadal určitú odpoveď, našiel ich stránky. Nie najlepšiu odpoveď. 
  2. Google analyzoval, čo spravili obchodníci. Nasadil "úder", ktorý túto manipuláciu s výsledkami penalizoval. Umelo úspešní sa prepadli do hĺbky tmy. 
  3. No obchodníci bojovali statočne. Vylepšovali svoje weby tak, aby si Google myslel, že sú stále lepšie a uznávanejšie. A založili nové a nové. A zas sa dostali na prvé pozície. 
  4. Nuž a tak Google tĺkol tu i tam. Chcel zobraziť skutočne dobré stránky na prvých pozíciách. Nie rýchlokvasené predajné weby. Ani weby plné lží, poloprávd a propagandy.
  5. Lenže obchodníci neprestanú bojovať. Oplatí sa im to.

A takto to ide stále ďalej. Na internete sa dá zarobiť. Preto sa vždy nájdu záujemcovia, ktorí spravia čokoľvek, aby sa im to podarilo. Inými slovami - existujú už stovky školení, kníh a kurzov o tom, ako prelstiť Google a predbehnúť konkurenciu. Aj ja som jednu takú knihu napísal ešte v roku 2009. Tie princípy jednoducho fungovali a s rôznymi obmenami fungujú. Občas príde turbulencia, trocha sa zmenia pravidlá hry.

Aká je situácia v súčasnosti?

Ak spravíte web "len tak", nič sa nestane

Nikto ho nenájde. Testoval som to. 

Google nám, výrobcom webov, odporúča: pripravte prvotriedny, kvalitný, hlboký a pestrý obsah. Zobral som teda objektívne kvalitný odborný materiál. Rozsiahly, podrobný, do hĺbky. Publikoval som to ako web. Avšak nič iné som celkom zámerne nespravil. Iba to, čo je v pravidlách Google, že autor webu má spraviť. Google teda o tom materiáli vedel. Návštevnosť po dvoch rokoch? Stále nula. Projekt som nedávno vypol. 

Inými slovami nestačí publikovať kvalitný obsah. Algoritmus umelej inteligencie to vôbec nepochopí. Ani keď mu to strčíte priamo pod ňufák. 

Avšak, ale, nicméně, anyway... 

Ak spravíte mizerný web so správnou optimalizáciou, vyhráte

Naproti tomu môžete spraviť to, že zriadite web plný mizerných článkov. Mizerných preto, že ich dáte napísať zle plateným autorom. Títo autori ich narýchlo odpíšu z iných webov.

V anglickom prostredí túto činnosť už nerobia ľudia, je na to softvér. Vložíte článok, ktorý chcete ukradnúť a dostanete zmenený text, takže algoritmus vyhľadávača si bude myslieť, že našiel perfektný nový a odborný text.

Kompiláciou textu z niekoľkých webov vznikne odborne chybný text. Účelom takého textu je vyvolať zdanie, že ide o kvalitný text. Taký, aký má byť. Robot vyhľadávača to nepochopí a - na rovinu - väčšina návštevníkov si to ani nevšimne. Nejde o to, aby čítali. Majú kliknúť na ponuku a niečo kúpiť. Je to už pomaly 20 rokov stará prax a stále s rôznymi obmenami funguje. Volá sa to aj obsahový marketing a písal som o tom podrobnejšie v článku obsahový marketing v praxi a aj v článku tu na blogu

Tento šialene dlhý úvod konečne končí.

1. 8. 2018 priniesol zmenu 

Po celom svete sa zrazu začali prudko meniť výsledky vo vyhľadávaní. Weby, ktoré boli stálicami sa zrazu z prvých miest vo vyhľadávaní posunuli kamsi do tmavej hĺbky, kam už nedovidieť. Odborná komunita okamžite naštartovala analytické nástroje. 

Dnes už tušíme, čo sa asi deje. Ešte je skoro hodnotiť, ale prepady v návštevnosti už sa dajú vidieť na mnohých pomerne známych weboch. Na posúdenie týchto metrík sa dajú použiť rôzne verejne dostupné nástroje (ahrefs, semrush a podobné). 

Komunita tento veľký úder začala v posledných dňoch nazývať aj ako the Medic Update

Prednostne sa má týkať okruhu webov typu YMYL (Your Money or Your Life) a aby také weby neboli penalizované, požiadavka je, aby splnili kritériá E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Viac tu, alebo tu.

Inými slovami ak web pojednáva napríklad o chorobách, Google chce, aby bol nielen kvalitný po stránke obsahu, ale aj napísaný lekárom, ktorý má dohľadateľnú odbornosť, reputáiu a odbornú autoritu. 

Toto je vlastne vynikajúci nápad! Dosť bolo zdanlivo odborných webov, ktoré prinášajú úplne nesprávne a neodborné informácie. Alebo dokonca lži, len preto, aby mohli čitateľov zmanipulovať pre kúpu niektorého zázračného* produktu. 

Zázrak tu spočíva v zázračnom teleportovaní vašich peňazí do cudzej peňaženky.

Konečne sa internet vďaka Google môže očistiť od mizerného obsahu a výsledkami vyhľadávania zaznie krištáľovo čistý a plný hlas odbornej pravdy. Či?

Realita

Tento úder Google zasiahol weby z oblasti YMYL takmer plošne.

  1. Ak sa niekto venoval výžive, cvičeniu, chudnutiu, zdraviu, bylinnej terapii, výživovým doplnkom, tréningu a podobným témam,
  2. a zároveň je na tom webe ľahko rozpoznateľný vzorec že niečo predáva (alebo odkazuje na eshop),
  3. pravdepodobne to "schytal". 

Asi najusilovnejšie pracujú v súčasnosti autori webov, ktoré vznikajú účelovo ako podpora predaja eshopov. Vyrastajú ako huby po daždi a sú ich už tisíce (na Slovensku). Od zdravej výživy počnúc, cez pevnejšiu erekciu a väčšie prsia prechádzajúc a pri nábytku a elektre nekončiac. Dychtivo publikujú zdanlivo podrobné recenzie aj zdanlivo odborné články. Odborne však bývajú prevažne slabé. Texty sú odpísané, s odbornými chybami. 

Sú zvyčajne účelovo spracované tak, aby spôsobili nákupné rozhodnutie u návštevníka. Ten sa na základe tých informácií rozhodne a ide kúpiť nejaké zázračné tabletky. Web z toho potom získa províziu.

Takto vyzerá momentálna situácia u štyroch asi najviditeľnejších webov z oblasti zdravej výživy.

  • Šípka ukazuje zlom k 1. 8. 2018.
  • Graf ukazuje odhadovanú mesačnú návštevnosť. 

Na prvý pohľad by sme teda povedali, že úder je tu zaslúžený. Weby sú to neodborné, prevažne z kompilovaného obsahu z viacerých zdrojov, čiže odborne sú prevažne chybné. Navyše ich existencia je účelová - zisk. Ich autor je zvyčajne buď utajený, alebo falošný.

Teraz sa pozrime na weby, ktoré sú o niečo odbornejšie. 

Vidíme o niečo menšie prepady, ale sú aj tam. Dva z nich sú písané pomerne známymi slovenskými lekármi. Tu považujem zníženie viditeľnosti za kontraproduktívne. Algoritmus vyhľadávača "pochopil".

  • Tamten lekár - sviniar - bezočivo predáva svoju knihu, klepneme mu hneď po prstoch. Má navaliť obsah zadarmo a láskavo nič nepredávať. 
  • A tamten doktor zas bezočivo ponúka odborné vyšetrenie vo vlastnej ambulancii? Drzúň! Čo tam potom, že na webe má stovky odborných článkov s unikátnym obsahom? Před popravou mučit!

Tu, na SME máme aj subdoménu Primár. Tá nič nepredáva (Ups! Okrem reklamy) a prináša odborné články. Tu vidíme, že výsledok "úderu" je opačný. Považujem to za znak, že niečo sa aj môže občas podariť. Ak niekto hľadá odpoveď na otázku zdravia, na stránkach Primára sa zvyčajne dajú nájsť objektívne, kvalitné a kvalifikované informácie. 

Pozrime sa teraz na takzvané

Konšpiračné weby

To sú weby, na ktorých autori píšu somariny. Vymyslené bludy. Zvyčajne ide ako vždy buď o prachy, alebo vplyv.

  • Boj o prachy (škaredá vláda na vás rozstrekuje z lietadiel jed, ale ak si kúpite ChcemTrajlShield 3000, tak ten vás bezpečne ochráni a prežijete.)
  • Boj o vplyv (neverte vedcom, neverte odborníkom, neverte vlastným očiam. Žite v chaose, ľahšie vás oblbneme a to posilní náš vplyv.)

Tieto weby majú ľahko rozpoznteľný vzorec. Pozriete a vidíte, že sú to bludy.

Zdá sa však, že algoritmus Google konšpiračným webom stále dôveruje. Možno im trocha pomohlo zneviditeľnenie iných webov. 

Z pozorovania sa teda zdá, že to neschytali len weby, ktoré aspoň na prvý pohľad nič nepredávajú. 

Sľúbil som však v úvode, že poukážem na niekoľko problémov internetu. 

Je ťažké určiť, čo je odborne správne

Nie je jednoduché určiť čo je kvalitná informácia. Vyžaduje to často expertný názor. Nedá sa to určiť cez sociálne signály. Ľuďom sa často páčia úplné nezmysly. 

  1. Ak sa na nejaký článok pozrie skutočný odborník, za pár sekúnd vie povedať, či tam sú chyby. Dokonca často na prvý pohľad vie povedať, odkiaľ sú údaje odčerpané. (Alebo ako to povedať diplomaticky?)
  2. Automatizovaným algoritmom sa nedá až tak jednoducho posúdiť kvalita miliónov webov. Aj v odbornej komunite sú totiž rozpory a názorové prúdy. 

Potom je ťažké rozhodnúť, ktorým článkom dať zelenú nech ich nájde publikum a ktorým červenú a publikum ich nájde ťažšie. 

Problém je v tom, že na prvej stránke vyhľadávania je zvyčajne priestor pre 10 webov. Koho má na tieto pozície vyhľadávač dať, ak na nejakú tému na Slovensku máme možno 1000 rôznych webstránok?

  1. Google má monopolné postavenie v tom, čo nezanedbateľná časť z nás nájde = čo bude utvárať názor a niekedy aj konanie. Ak vy riešite začínajúcu rakovinu a navedie vás na stránky šarlatána... Môže vás to stáť život. 
  2. Výsledky v Google sa dajú manipulovať. Je to všeobecne známe. O prvé priečky sa teda v lukratívnych oblastiach bijú šikovní marketéri. Nie odborníci.
  3. Ak tvoríte web a nebojujete, váš obsah dosť pravdepodobne nikto nikdy neuvidí. Je to ako keď brechá 1000 psov. Toho vášho počuť nebude.
  4. Ak tvoríte kvalitný a odborne správny obsah, budete mať málo sociálnych signálov (=málo lajkov). Sociálne signály sa považujú za faktor dôveryhodnosti. Lenže ľudia radšej lajkujú senzácie ako odborne presný text. V oblasti zdravia obzvlášť - "nelajknem článok o chudnutí, aby si ostatní nemysleli že som tlstá".
  5. Na internete je pomerne málo pôvodného systematického obsahu prvotriednej kvality. Absolútna väčšina takého obsahu je spoplatnená. Či už cez reklamu, alebo predaj, alebo paywall. Odborníci nemajú dôvod písať zadarmo. Vytvárať systematicky prvotriedny obsah je extrémne časovo a odborne náročné. Málokedy nájdete skutočného odborníka, ktorý by mal čas zdieľať znalosti len tak. Vždy je v pozadí prinajmenej snaha o zviditeľnenie sa. 
  6. Ak Google po takomto update "zostrelí" všetky weby ktoré ponúkajú informácie a zároveň niečo predávajú, nemá na uprázdnených pozíciách čo zobraziť. Na uprázdnené pozície sa však niekto dostane. V súčasnosti sa tam dostali odborne povrchné a nepresné články z časopisov, zopár algoritmom zatiaľ nerozpoznaných affiliate stránok. A zopár konšpirátorských webov.

Z týchto dôvodov sa nazdávam, že tento otras v pozíciách pravdepodobne bude dočasný a čoskoro bude o/u/pravený. Aj keď podľa pôvodných vyjadrení mal skončiť už pred pár dňami, stále vidíme turbulencie vo výsledkoch vyhľadávania. 

Každopádne priniesol zaujímavé pohľady do problematiky ako sa dá vnímať odborný obsah a text na internete. 

Keby bolo keby...

Bolo by skvelé, keby sa podarilo hľadajúcim ľuďom predložiť prvotriedne výsledky vyhľadávania.

Napríklad v segmente o výžive by ich mal písať lekár. Lenže ktorý?

  • Jeden MUDr. slaninu odporúča a
  • iný MUDr. pred slaninou varuje.

Každý má zástup priaznivcov, ochotných za slaninku sa aj pobiť. Obaja sú vzdelaní a kvalifikovaní. 

Ďalší problém je literárny.

Väčšina odborníkov nie sú spisovatelia. Vyznajú sa v odbore, ale píšu zle. Lekársky text však často nebudú čítať mnohí ľudia. Myslíte že tá tučná žena, čo ste ju videli ráno v meste bude čítať článok o tom, že prevalencia obezity je kauzálne determinovaná vysokou energetickou denzitou jedla, pri súčasnej maladaptácii na... bla bla bla a tak ďalej? No nebude! Zato však možno dá lajčík článku "3 zdravé recepty na krémeše, po ktorých zaručene schudnete".

Na posúdenie kvality textu sa nedá použiť len klasická strojová analýza. Je mnoho webov, ktoré chrlia denne niekoľko nových "odborných" článkov. Každý je odpísaný z niekoľkých zdrojov a problém nie je až tak to, že je odpísaný. Problém je to, že je odpísaný aj s chybami. Jednoducho píše to redaktor. Narýchlo, nevyzná sa v tom. S dobre zaplateným marketingom sa taký web dostane na oči tisícom ľudí, ktorých potom uvedie do omylu. 

A práve toto je súčasný problém internetu.
Ak niečo hľadáte, môžete vyberať len z toho, čo je. 
A aj z toho čo je vám algoritmus vyhľadávača vyberie, čo on považuje za vhodné.

Zámer upraviť vplyv a dosah nekvalitných webov je dobrý a chvályhodný. Je načase riešiť to! Tých fake pseudo odborných webov je už priveľa.

Lenže ak by Google aj polne škrtol tieto weby z vyhľadávania, je to iný problém.

Nie sú tu žiadne prvotriedne weby od autorít, ktoré by písali a nebol by v tom žiaden biznis.

Takže momentálne vo výsledkoch vyhľadávania nájdete odbornou kvalitou ešte o pár tried horšie stránky, ako boli pred 1. augustom 2018. Aspoň v segmente výživové doplnky, zdravá výživa, šport... Teraz namiesto poloodborných webov predávajúcich somariny nájdete články v rôznych magazínoch obklopené reklamami na rôzne somariny. 

Viem, toto bol dlhší článok, ale dúfal som, že to niekoho môže zaujať. Mimochodom aj toto je jeden z tých textov, ktoré sú pre vyhľadávač takmer neviditeľné. Je to skôr odborný text, žiadna sranda z toho nekuká, lajky to nezíska, väčšinu čitatľov to nezaujíma. 5 hodín písania a prípravy. Aspoň som si sformuloval myšlienky. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kočner ostáva vo väzbe, súd zamietol žiadosť o prepustenie

Rozhodnutie dostala špeciálna prokuratúra.

DOMOV

Dôležité fakty o pakte, pre ktorý Lajčák hrozí demisiou

Globálny pakt o migrácii vzbudzuje vášne v slovenskej politike.


Už ste čítali?