Ako si zvýšiť čítanosť článkov na blogu?

Autor: Miro Veselý | 25.4.2005 o 15:02 | Karma článku: 8,99 | Prečítané:  3080x

Potom, ako pribúda čoraz viac blogerov, čítanosť jednotlivých článkov začína byť priepastne rozdielna. Niektorý si pozrie sotva sto ľudí, na iný článok už prvý deň klikne aj desaťnásobok zvedavcov. Je to logické - čím viac materiálu vyprodukujeme, tým menšiu má cenu pre čitateľa, ako celok. Málokto si môže prečítať všetky články a tak si musí vyberať. Z mora článkov si vyberie len perličky. A riadi sa čím? Áno, názvom.

Hneď na úvod sebaobrana: nejdem nikomu diktovať, nejdem linkovať a nikomu neurčujem, ako má písať. Zásady, ktoré v tomto článku naznačím ani ja sám nedodržiavam striktne. Možno však môžu napomôcť začínajúcim autorom.

Píšete blog? Položte si otázku, prečo to robíte. Asi preto, že chcete, aby si text po vás aj niekto prečítal. Konkurencia je vysoká, blogerov je veľa. Preto musíte zaujať.

Zaujať aktuálnou témou pre masy

Prvoplánový spôsob, ako zaujať, je riešiť témy, ktoré zaujímajú "masu". Masová téma je často umelo vytvorená - určuje ju reklamný priemysel. Momentálne to regulujú často televízie, ktoré si platia drahé reklamné kampane vo všetkých médiách, aby ich relácie mali hviezdnu sledovanosť. Ak sa touto kampaňou necháte vtiahnuť do hry, sami sa môžete zadarmo stať dobrovoľným agentom sledovanosti súkromných televízií. Máte šancu na vysokú čítanosť takých článkov. 

Také články však stratia rýchlo aktuálnosť. Počítajte s tým.

Ak vás téma baví, píšte o nej. Aj písanie vyžaduje cvik a je takmer jedno, na čom ho cvičíte.

Počítajte však s tým, že tieto umelo vytvorené "témy" umrú s ukončením televíznej relácie a vaše články zostanú, ako podpisy na zmluvách nebankového subjektu. Ak skrachuje, možno sa nebudete tešiť, že ste sa zúčastnili svojím menom na propagande - o nič iné totiž nejde.

Aktuálne témy sú dobré pre novinárov - žijú z nich. Či sa hodia aj pre blog - to je otázka. Nemám poruke lebku, tak sa možno nerozhodnem správne, ale mne to vychádza na nebyť agentom pre masy na svojom blogu.

Zaujať kontroverziou

Je známe, že čítanosť bezpečne zvýši kontroverzná téma, alebo téma, ktorá dáva tušiť konflikt.

Mrknite si na internete diskusné skupiny, alebo diskusie k článkom v novinách a uvidíte, čo ľudí zaujíma. Cirkev, interrupcie, drogy, osobnosti, operačné systémy, mobilné telefóny... Tu všade nájdete dychtivých zástancov aj odporcov toho, čo napíšete. A nájdu sa aj takí, čo sa len radi pobavia na tom, ako sa ostatní klbčia.

Písať na kontroverzné témy je neľahká činnosť. V prvom rade musíte mať tému celkom bezpečne ovládnutú, inak sa znemožníte. Ak ste pripravení odborne, musíte sa pripraviť aj duševne - na to, že získate odporcov, ktorí voči vám budú v diskusii vystupovať agresívne a neraz podlo. Pár takých článkov je v pohode, ale po istom čase začne taká diskusia odsávať sily aj najostrieľanejších autorov - ak ju teda sledujú.

Morálne, sociálne témy bývajú v čase trvalejšie a je to ťažký materiál na spracovanie. Ak sa takým témam nevyhýbate, časom sa asi naučíte dobre písať - tie témy a diskutéri vás naučia hľadať čo najkratšie a najpresnejšie formulácie, pozerať sa na problém z viacerých strán. Je možné, že časom vznikne séria článkov, ktoré zachytia, ako formujete postoj seba i čitateľov na nejakú tému, alebo jej riešenie. Môže to byť zaujímavá a poučná výpoveď.

Zaujať názvom

Ďalšou - a teraz už univerzálnou - možnosťou je zvoliť taký názov článku, ktorý sa nedá ignorovať.

Tu v mnohom pomôže pozrieť si názvy najčítanejších časopisov a novín. Majú istú štruktúru, ktorá sa vyvíjala celé desaťročia. Titulky v bulvárnych novinách nie sú náhodne z prstu "vycucané" názvy. Určujú, či noviny prežijú, alebo skrachujú. Nevznikajú náhodne.

Neradím, aby ste nudnému článku dali senzačný titulok. Tým len naštvete čitateľa. Zvoľte titulok reálny, taký, ktorý jasne zadefinuje, o čom naozaj článok je. A potom, ak sa dá, trocha mu pomôžte.

Ako "zbulvbarizovať" názvy?

Bulvár je založený práve na lákavých titulkoch. "Zabila muža sekerou", "Prežil pád z mrakodrapu", "Mŕtvy dostal vysoké odmeny", "Ako získať zadarmo byt?"...

Podobné názvy sú pre blogera veľmi poučné - na minimálnom priestore podávajú maximum informácií. Ich bulvárnosť je len v senzačnosti správ, ktoré nemávajú hlbší význam. Zdravý človek vytuší, že názov "V Nitre šarapatilo UFO" asi bude bulvár, ale my si všimneme inú vec: 4 slová, ktoré sú takmer príbehom. Je isté, že človek, ktorý na UFO verí si také noviny prečíta (čiže kúpi).

Ak teda píšete o niečom nebulvárnom, použite techniku bulvárneho názvu - minimum slov a maximum informácií.

Konštruujte názov vecne, ale zaujímavo.

Aj profesionálni pisatelia textov (predovšetkým reklamných) venujú názvu článku a jeho podtitulku často viac času, než písaniu vlastného článku. Asi vedia, prečo.

Dnes je celkom bežné, že niektorí autori blogu názov hlboko podceňujú. Bežné sú nič nehovoriace názvy, na ktoré klikne len málo čitateľov. Mnohé názvy nielen, že nezaujmú, ale ani nič nehovoria, či priamo nudia. Sú to názvy typu:

  • Len tak...
  • Kríza
  • Ááále...!
  • Ležím...
  • Ondro
  • Tralalala
  • Svedomie

A podobné. Neprekáža až tak, že ide o jednoslovné názvy (hoc možno trochu aj hej) ale skôr o to, že taký názov ani trocha neprezrádza, o čom bude reč, z akého uhla pohľadu, či ide o zábavu, alebo štúdiu.

Na čitateľa takým titulkom ukážete a poviete mu: "Tvoj čas, čitateľ môj, ma vôbec nezaujíma. Nevážim si tvoj čas a ani teba. Plytvaj ním a hľadaj v mori balastu. Kašli na mňa, čítaj niečo iné."

Človek, ktorý má chvíľu času, ale nie dlhú nebude skúmať, čo myslel autor názvom článku "Ááále...!". Skočí proste očami na nasledujúci veľký titulok iného autora. Váš článok preskočí, pretože ste ako autor nedali vôbec najavo, čo v článku riešite. Možno je váš text výborný, možno geniálny, ale ak zvolíte nič nehovoriaci názov, máte proste smolu, taký článok ste napísali pre seba ako cvičenie, ale málokto si ho všimne.

Pokúste sa preto dávať svojím článkom názvy, ktoré na čo najmenšej ploche povedia čo najviac. Tým získate čitateľov. Ak to budú názvy "čestné", čiže také, ktoré naozaj zodpovedajú tomu, čo v článku riešite, získate nielen čitateľov, ale aj spokojných čitateľov.

  • Ak názvom vždy sľúbite zaujímavý článok a čitateľ v texte článku nájde zaujímavé informácie, obľúbi si vás časom, ako autora.
  • Ak ale nudnými názvami odstrašíte väčšinu čitateľov, márne sú akokoľvek zaujímavé články - nebudú videné.

Predpokladám, že ma v diskusii zadupkáte pod čiernu zem. Som pripravený :-) Aaspoň niekto zrejme povie, že jeho blog je jeho blogom a tam si môže každý robiť čo chce. Nikomu v tom týmto článkom nebránim.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

CYNICKÁ OBLUDA

Ako Fico sám seba usvedčil

Na otázku, či si vypočul nahrávku Gorily, Fico odpovedal, že nie. Pretože on si nikdy nepúšťa vlastné vystúpenia.

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.


Už ste čítali?