Ako písať články pre blog?

Autor: Miro Veselý | 2.5.2005 o 15:09 | (upravené 13.11.2017 o 20:58) Karma článku: 12,00 | Prečítané:  6703x

Áno. Existujú aj tipy, odporúčania, či techniky, ktoré sa oplatí pri písaní využívať. Možno vám príde vhod zopár z nich. Samozrejme, ak sa vám nehodia, píšte ako len chcete. Nechcem nikomu diktovať žiadne štýlové úpravy, nejdem ni

Viem, začínajúci autor má tu a tam pocity výnimočnosti. Má pocit, že svojím písaním nebodaj ovplyvní "masy". Myslí si, že čitateľ bude jeho text čítať dychtivo a s rovnakým záujmom, ako by si to prial sám autor. Žiaľ, nefunguje to tak.

A už vôbec nie na internete.

Ako číta čitateľ na internete?

Internetové stránky a články sa väčšinou nečítajú, ale iba prelietajú.

Čitateľ mrkne na názov, skúsi sa zachytiť na niekoľkých prvých slovách odseku číslo jedna, potom fľochne niekam dolu a možno ani nezroluje ku koncu článku a je preč. Ako motýľ, ktorého by kvetinka možno aj zaujala, ale len trocha - veď ich je plná lúka.

Pre formát internetu sa teda beletria nie príliš hodí. Nehovorím, že si s beletriou nenájdete na internete čitateľa, ale uspejete oveľa ťažšie. Dlhý textový útvar chce svoj čas, pokoj a pohodlie. Monitor počítača máva obraz zle čitateľný, navyše pri ňom treba často nepohodlne sedieť.

Čo znamená uspieť s článkom? To by som asi mal spresniť - tým rozumiem stav, že čitateľ si článok prečíta aspoň zhruba.

A v tom, aby vaše články čítali, môžete svojim čitateľom výrazne pomôcť.

Tip: Chcete sa živiť písaním textov? Pozrite si článok o tom, aké to je živiť sa ako copywriter, prípadne aj článok, koľko stojí napísať strani textu

Pripravte čitateľom veľké pohodlie

V prvom rade píšte tak, aby čitateľ okamžite vedel, o čom je text. To dosiahnete členením textu na logické úseky, ktoré oddelíte titulkami. Aj tento článok obsahuje titulky. Mnohí z vás vedia, ako číta čitateľ internetu - je to známa vec. Vidíte, že predchádzajúci blok textu bol o niečom, čo už viete - tak načo ho čítať? Zaneprázdnení ho môžu preskočiť a ušetriť čas. Možno o to pokojnejšie si prečítajú iný odstavec textu, na tému, ktorá ich zaujíma.

Ak teda nepíšete beletriu, alebo nejaké iné umenie, chce to časté titulky. A čestné titulky. Nelákajte čitateľa atraktívnym titulkom na balastný text.

Tiež sa nehodí využiť tajuplné a nič nehovoriace titulky v článku. Ak píšete o svojom novom MP3 prehrávači, titulok "Smrteľná pecka za päť" je síce expresívny, ale nikomu nepomôže pri orientácii vo vašom článku. Oveľa rozumnejšie je napísať "Mimoriadna kvalita za 5 tisíc korún".

Pravý exhibicionista by (samozrejme) volil názov "Letálna päťlitrová kôstka" v nádeji, že čitateľ dekóduje nielen peňažnú menu, a čechizmus, ale predpokladal by aj samozrejmú znalosť cudzích slov u každého čitateľa. "Nepíšem pre debilov", mykol by taký autor plecami a utvrdil by sa v nízkej úrovni tej hávede zvanej čitatelia. A ďalší jeho článok by už bol na tému "Karma je zlá vec!".

Píšte bez bariér

Čitatelia sú rôzni. Príde sem dôchodca, robotník, profesor, zvárač, herečka, zubár... Títo ľudia sa od seba môžu dosť líšiť. Jeden ovláda cudzie slová, dlhé vety mu nerobia problém. Iný zas má zlý monitor a oči a mu rýchlo unavia. Iný číta len občas. Problémy s čítaním vytvorí text, ktorý obsahuje nasledovné bariéry:

  • dlhé slová
  • cudzie slová
  • dlhé vety

Zakážte si tieto prvky v písaní.

Aj najskúsenejší profesor splavne prečíta text s krátkymi vetami. Ale neskúsený čitateľ nezvládne vetu, ktorá má 10 riadkov. Unaví sa a prestane vás čítať.

To isté platí o cudzích slovách. Je fajn vedieť ich, ale nie je nevyhnutné používať ich. Väčšinou.

Prispôsobujte svoje písanie tým slabším čitateľom, pretože tým uľahčíte čítanie všetkým.

Musíte zaujať. Okamžite, alebo najviac do troch sekúnd!

Jednu vlastnosť majú všetci používatelia internetu spoločnú: sú veľmi netrpezliví.

A právom. Majú na výber! Milióny stránok, webov, fotiek, videí, pesničiek, návodov, vtipov... To všetko je na internete.

"A ja mám, ako čitateľ, strácať čas čítaním práve tejto stránky? Prečo?" - Tak sa spýta duševne zdravý čitateľ. A vy mu musíte v článku pripraviť jasnú a okamžitú odpoveď. Tá odpoveď znie: musíte ho zaujať práve vy. Čímkoľvek, čo čitateľ je schopný asi za sekundu až tri identifikovať, ako zaujímavé.

  • Môže to byť obrázok, ale ten sa u niekoho môže načítavať príliš dlho, takže to je zbraň, ktorá nemusí fungovať.
  • Ostávajú vám len titulky, ktorými rozdelíte články a odseky, ktoré je dobré využívať hojne. Ak sa dá, neublíži podstatné body zvýrazniť tučným písmom. 

Neodplašte čitateľov rozsahom

Ak si to druh textu nevynúti, výhodné býva písať kratšie články.

Rozsah textu okolo 4 000 znakov aj s medzerami (okolo 600 - 700 slov) považujte za maximum. Ak naozaj máte o čom, povoľte si ísť len o málo ďalej.

Bežné nápady, správy a zaujímavosti je však lepšie pripravovať radšej vždy kratšie.

Písať krátko a zaujímavo je veľmi ťažké. Dajte si to ako úlohu a uvidíte, že sa časom veľmi zlepšíte. Limit vás donúti z textu vypustiť všetko nedôležité.

A dosť - na dnes

Článok, ktorý teraz čítate je práve v tejto chvíli oveľa dlhší, ako sám odporúčam. Aby ste ma nezlynčovali v diskusii, že vodu pijem, a víno tiež, radšej ho ukončím. Preto by som si dovolil úctivo ho ukončiť a zajtra pokračujeme. Práve teraz má 5 112 znakov a 844 slov. Dosť bolo.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

CYNICKÁ OBLUDA

Ako Fico sám seba usvedčil

Na otázku, či si vypočul nahrávku Gorily, Fico odpovedal, že nie. Pretože on si nikdy nepúšťa vlastné vystúpenia.

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.


Už ste čítali?